نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1400/06/10


سال سیاه، سال باد، سال اشک

سالگرد مسعود مهرابی

پویا مهرابی

 

چه زود یک سال از فوت پدر (ده شهریور 1399) گذشت. سالی بسیار سخت. به قول شاعر بزرگی سال بد، سال باد، سال اشک.
مرور یک سال گذشته که همچون برق و باد بدون پدر گذشت، دل شیر می خواهد و جگری که به دندان پاره نشود. شاید پدر می‌‌دانست چه تلخی هایی قرار است بر انسان رود و رفت تا نبیند چه بر جهان می‌گذرد. در این سال که سال اشک و خون بود، برخی از یاران و دوستان مهرابی فقید و بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر این کشور رفتند. به بهانه های بسیار پر کشیدند. بیشترشان با عجوزه بی رحمی به نام کرونا. آنان که از چنگ این عجوزه گریختند، یا تشنه ماندند، یا گرسنه و یا دهان بستند. و تلخ‌تر این‌که سهم عظیم جهنمِ امروز از آدمی به آدمی می‌رسد و این دیگر نه کار کرونا بود و نه سیل و طوفان. کار بشر بود و بر بشر برفت. آخرینش سلطه بانیانِ نابودیِ بودایِ بامیان بر سرزمین هرات و مزار. چه آن را خیانت بنامیم، چه حماقت. چه عقوبت بگویمم و چه حق و لیاقت.
مسعود مهرابی رفت تا این‌ها را نبیند. روح لطیف و جسم بیمارش طاقت این همه را نداشت. پس رفت و ندید.
ماهنامه فیلم بعد از فقدان مدیر خود، روزهای دشواری را تجربه کرد. روزهایی که بدون ذکر همه مصیبت‌های یاد شده، خود فی نفسه سخت و کمرشکن است. مهرابی فقید نبود و کشتی مجله در تلاطم طوفان‌هایی که پیش‌تر با تدبیر ناخدای خود آرام می گرفت و بر موج ها می‌رمید، احساس بی پناهی می کرد. در چنین شرایطی اما با کمک و همراهی بزرگ مردی چون محمدرضا تقوی فرد ایستاد تا تلاش و زحمات مهرابی طی چهار دهه کوشش بی وقفه بی ثمر نماند. به راه خود ادامه داد تا نشان دهد ریشه در عمق فرهنگ و هنر دارد. متعلق به مردم است و با مخاطبان خود معنا می‌گیرد.

کشتی مجله فیلم در طول یکسال گذشته بدون ناخدای خود اگر چه به سختی و با تحمل درد و رنج از طوفان حوادث عبور کرده و اکنون همچنان می کوشد تا مخاطبان خود را که بزرگ ترین سرمایه آن هستند پیش از پیش راضی نگاه دارد و در گستره سینما و فرهنگ این مرز و بوم نقش آفرین باشد.
طی یکسال گذشته کتاب تاریخ سینمای ایران اثر یاد مسعود مهرابی، تجدید چاپ شده تا سیزدهمین دوره انتشار کتاب میثاقی دوباره باشد. همچنین سعی داریم با همراهی نشر نظر دو عنوان کتاب جدید با عنوان‌های کتاب کاریکاتورها و کتاب پوسترهای انقلاب که حاصل یک عمر کار مسعود مهرابی است با کمک نشر نظر چاپ شوند. البته طی صحبت هایی که با آقای بهمن پور داشتیم قرار شد به دلیل شیوع ویروس کرونا، تا حدود یکسال آینده از سوی انتشارات نظر منتشر شود.

با آروزی سلامتی برای دوست داران و خوانندگان
 قدیمی ترین نشریه سینمایی کشور

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: