نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1395/01/21


تجربه‌‌ای متفاوت

آسیاتک (21): عامرخان مربی کُشتی می‌شود!

کیکاوس زیاری

 

برای عامرخان، بازیگر و تهیه‌کننده‌ی سرشناس سینمای هند، تولید درامی ورزشی درباره رشته‌ی کشتی همیشه اهمیت زیادی داشته است. در واقع مردم هند علاقه‌ی بسیار زیادی به دو ورزش کریکت و کشتی دارند و این موضوع در فیلم‌های هندی هم به‌خوبی دیده می‌شود.
دانگل (Dangal: نام بومی ورزش کشتی در هند) فیلم تازه‌ی عامرخان در مقام بازیگر و تهیه‌کننده است. او در این فیلم، با نقش تازه و گریمی متفاوت جلوی دوربین ظاهر شده است. برعکس تصور عمومی، عامرخان در کار تازه‌اش یک مبارز تشک کشتی نیست که پشت حریف را قهرمانانه به خاک بساید. او این بار در نقش یک مربی بازی می‌کند و با این حال، شخصیت اصلی فیلم است. کسانی که او تعلیم می‌دهد هم نه آدم‌هایی غریبه که دو دخترش هستند. جذابیت فیلم‌نامه به علاقه‌ی خانم‌ها به ورزش کشتی مربوط می‌شود. فیلم‌نامه این درام زندگینامه‌ای بر اساس داستان واقعی زندگی ماهاویر سینگ پوگات نوشته شده است که عامرخان نقشش را بازی می‌کند.
بجز عامرخان که از ستاره‌های بزرگ بالیوود است، بقیه‌ی بازیگران از بین چهره‌های گمنام انتخاب شده‌اند. این در حالی است که حال‌وهوای دانگل از محصولات پرزرق‌وبرق بالیوودی بسیار دور و بیش‌تر به فیلم‌های غیرمتعارف و مستقل سینمای این کشور آسیایی نزدیک است.
نیتش تیواری، کارگردانی فیلم را انجام داده است و از آن به عنوان یک درام ورزشی پرتنش اسم می‌برد. شرکت فیلم‌سازی عامرخان با همکاری کمپانی والت دیزنی کار تولید دانگل را به عهده داشته و رقم دقیق هزینه‌های تولید آن هنوز اعلام نشده است. البته تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند با توجه به حال‌وهوای واقع‌گرای فیلم بعید است هزینه‌ی تولیدش خیلی بالا بوده باشد.
داستان درباره پوگات مربی است که وظیفه‌ی هدایت و پرورش دو دخترش، بابیتا و گیتا، را به عهده می‌گیرد‌. آن‌ها در مسابقه‌های حرفه‌ای داخلی و خارجی شرکت می‌کنند و موفقیت‌های چشم‌گیری به دست می‌آورند، ‌اما تلاش این پدر و دخترانش با واکنش‌های منفی در بین برخی اقشار و گروه‌های سیاسی روبه‌رو می‌شود. پوگات با وجود این مخالفت‌ها دست از تلاش برنمی‌دارد و استقامت وی اولین مدال طلایی بین‌المللی کشتی را برای یک ورزشکار زن هندی به ارمغان می‌آورد. گیتا پوگات سال 2010 مدال طلای مسابقه‌های کشتی بازی‌های جامعه مشترک‌المنافع را دریافت کرد و خواهرش بابیتا هم موفق به دریافت مدال نقره‌ی این مسابقه‌ها شد. مردم هند پس از کسب این دو مدال بین‌المللی، آن را یک افتخار ملی برای کشور ارزیابی کردند و این موضوع، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های گروهی داخلی داشت.
طبق یک سنت قدیمی در هند (و به‌ویژه در مناطق دورافتاده‌ی روستایی) اکثر خانواده‌ها خواستار فرزندان پسر هستند تا رؤیاهای‌شان را برآورده کند، اما اگر خانواده‌ای صاحب دختر شود، امکانات و فرصت‌های برابری با پسران برای آن‌ها فراهم نمی‌شود. با چنین پس‌زمینه‌ای، کار پوگات روستایی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. او چهار دختر داشت و تمام آن‌ها را به فراگیری ورزش کشتی تشویق کرد. به همین دلیل، بخش مهمی از داستان فیلم در کنار مربیگری او برای دخترانش، به تلاش و مقاومت وی در برابر کسانی می‌پردازد که وی را برای کارهایش نکوهش می‌کنند. باور این مرد روستایی موفق این بود که اگر امکانات و فرصت‌های برابری در اختیار دختران و پسران قرار بگیرد، دخترها چیزی کم‌تر از پسرها ندارند و می‌توانند مثل آن‌ها موفقیت‌های عظیمی کسب کنند.
بازیگرانی که نقش دختران پوگات را بازی می‌کنند از همان روستای محل زندگی این کشاورز ورزشکار انتخاب شدند. عامرخان برای بازی در نقش پدر خانواده، هم چند کیلو وزن کم کرد و هم آموزش‌های ورزشی لازم را دید تا با حرفه‌ی کشتی و مربیگری آشنا شود.
فیلم‌برداری دانگل اوایل سپتامبر 2015 شروع شد و گروه سازنده کار خود را در سکوت خبری پیش برد. تهیه‌کنندگان فیلم به‌تازگی تعدادی عکس از صحنه و پشت صحنه در اختیار رسانه‌های گروهی گذاشته‌اند. منتقدان سینمایی هند از دانگل به عنوان یکی از جنجالی‌ترین محصولات سینمایی این کشور در سال 2016 اسم می‌برند. این در حالی است که عامرخان سال 2015 هیچ فیلمی روی پرده نداشت و به گفته‌ِی اهل فن، غایب بزرگ گیشه بود.
نیتش تیواری در خصوص اهمیت این داستان برای اقتباس سینمایی می‌گوید: «این داستان در عین حال که درباره تلاش آدمی برای رد کردن موانع مختلف و دستیابی به موفقیت است، وجه دوگانه‌ی یک تلاش سخت را به نمایش می‌گذارد. ما در این داستان با زنانی سروکار داریم که می‌خواهند خود را ثابت کنند و این موضوع اهمیت ماجرا را دوچندان می‌کند. در داستان‌های مشابه که بارها و بارها توسط صنعت سینما در همه جای دنیا تعریف شده، شخصیت محوری یک مرد است که درصدد اثبات حقانیتش در مبارزه‌ای مردانه است. اما شخصیت مرد دانگل که پدر خانواده است، به دنبال اثبات حقانیت دخترانش در یک دنیای مردانه است.» این فیلم‌ساز از طریق یکی از دوستانش متوجه داستان زندگی پوگات می‌شود و تعریف داستانی چندخطی از سوی این دوست به قدری او را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در نهایت این فیلم را بر اساس زندگی‌اش می‌سازد.
تیواری یک سال وقت صرف نوشتن فیلم‌نامه کرد و با سفر به روستای پوگات با وی و دخترانش ملاقات کرد. پس از آن، تیواری به دیدار عامرخان رفت و به او پیشنهاد بازی در فیلم را داد: «رهبری عامرخان جلوی دوربین، رؤیایی بزرگ بود که بالأخره به واقعیت بدل شد. خیلی خوش‌حالم که او حاضر به تولید فیلم و حتی بازی در‌ آن شد. می‌دانید نقش او در این فیلم هیچ شباهتی به نقش‌های قبلی‌اش در فیلم‌های سینمایی ندارد. او باید در نقش یک مرد کاملاً معمولی روستایی ظاهر می‌شد که کمی لاغر است و ته‌ریش هم دارد. این عامرخان اصلاً شبیه آن عامرخان ستاره‌ای نیست که پیش از این در فیلم‌های سینمایی دیده‌اید. او با این کارش، الهام‌بخش تمام اعضای گروه سازنده شد و از این بابت به احترام او کلاه از سر برمی‌دارم. عامرخان با وجود آن که یک حرفه‌ای تمام‌عیار است، ولی صادقانه اعتراف می‌کند که یادگیری و آموزش هیچ‌وقت به پایان نمی‌رسد.»
منتقدان هندی می‌گویند عامرخان اهل خطر کردن است و با هر فیلم تازه‌اش دست به یک نوآوری می‌زند. این کاری است که نه دو خان رقیب او، یعنی شاهرخ‌ و سلمان،‌ انجام می‌دهند و نه دیگر بازیگران جوان یا کهنه‌کار بالیوود؛ و به همین دلیل است که هر فیلم عامرخان در جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای هند یک رکوردشکنی تازه را به ارمغان می‌آورد. آن‌ها حالا این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا دانگل تازه‌ترین فیلم او (که برای اواخر دسامبر سال جاری روی پرده می‌رود) هم یک رکوردشکنی تازه را به نام خود ثبت خواهد کرد یا خیر. بجز طرف‌داران این بازیگر پنجاه‌ساله، خیلی‌های دیگر هم به این پرسش جواب مثبت می‌دهند.
از روزهای پایانی سال 2014 تا امروز که درام علمی‌خیالی پی کی عامرخان رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای هند را شکست، هیچ فیلمی نتوانسته به رقم فروش کلان 340 کروری (حدود 47 میلیون دلار) دست پیدا کند. در واقع در جدول فیلم‌های سیصد کروری تا امروز فقط داداش جان بابرانجی سلمان‌خان محصول 2015 توانسته با فروشی 320 کروری در کنار نام عامرخان قرار بگیرد.
سومین قسمت مجموعه‌ی اکشن و ماجراجویانه دوم عامرخان هم در سال 2013، حدود 284 کرور فروش کرد،‌ اما این سه احمق (2009) بود که اولین فیلم دویست کروری سینمای هند شد. اولین فیلم صد کروری تاریخ سینمای هند هم گاجینی است که این بازیگر در سال 2008 در آن هنرنمایی کرد (هر صد کرور معادل شانزده میلیون دلار است).
از آن‌جا که تمام این رکوردها به نام عامرخان ثبت شده‌اند، حالا انتظار می‌رود که دانگل به فروشی چهارصد کروری دست یابد و رکورد جدیدی را به جا بگذارد. موفقیت‌های بالای مالی فیلم‌های عامرخان در جدول گیشه‌ی نمایش در حالی است که منتقدان هم یک‌پارچه از آن‌ها تعریف و تمجید می‌کنند و نقدهای مثبتی می‌نویسند.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: