الک بالدوین، «بزرگراه جهنم» و ترامپ!
الک بالدوین به رییسجمهور انتخابی ایالات متحده، دانلد ترامپ، اجرایی را در مراسم آغاز به کارش در بیستم ژانویه پیشنهاد کرد. اجرای او خواندن ترانهای است با عنوان «بزرگراه جهنم» از گروه «AC/DC». این بازیگر که در طول سال 2016 بارها در قالب ترامپ در «برنامهی زنده شنبهشب» ظاهر شد، پس از اینکه گروهی از معروفترین چهرهها از اجرا در مراسم آغاز به کار ترامپ سر باز زدند، این پیشنهاد غیرجدی و تمسخرآمیز را در توییترش منتشر کرد. التن جان، آندرئا بوچلی و جین سیمونز از جمله کسانی هستند که پیشنهاد ترامپ را رد کردهاند. برخوردهای بالدوین و ترامپ در شبکههای اجتماعی از زمانی آغاز شد که بالدوین حضور در نقش ترامپ را آغاز کرد. در ماه نوامبر ترامپ درباره برنامه نوشت: «دیشب بخشهایی از برنامه را دیدم. کاملاً یکطرفه بود و اصلاً بامزه نبود. همین اندازه به من زمان میدهید تا از خودم دفاع کنم؟» بالدوین هم در پاسخ به ترامپ یادآوری کرد که پس از انتخابات دیگر قاعدهی «زمان برابر» وجود ندارد.
جان ویلیامز آهنگساز، هرگز «جنگ ستارگان» را ندیده است!
معدود قطعههایی از موسیقی فیلمهای معاصر را میتوان یافت که به اندازهی تم جان ویلیامز برای جنگ ستارگان جایگاه ممتاز و ویژهای برای خود پیدا کرده باشند. موسیقی او که تا امروز روی هشت فیلم حماسی این مجموعه نشسته، به بخشی از تجربهِی سینمایی چند نسل بدل شده است و علاوه بر این، در زمرهی تأثیرگذارترین تصنیفهای خلقشده برای فیلمهای بلاکباستر قرار میگیرد. اما به خودتان زحمت ندهید و درباره نظر این آهنگساز پیرامون فیلمهای جنگ ستارگان سؤال نکنید چون او این فیلمها را هنوز ندیده است! او در مصاحبهای تازه به «میرِر» گفته است: «پشت سر گذاشتمشان. این کاملاً حقیقت دارد که من فیلمهای جنگ ستارگان را تماشا نکردم. وقتی کارم با یک فیلم تمام میشود، در واقع با آن زندگی کردهام. پس وقتی در پایان کار از استودیو خارج میشوم، نفس راحتی میکشم و دیگر انگیزهای برای رفتن به سینما و تماشای فیلم ندارم. شاید این موضوع از نظر برخی عجیب به نظر برسد؛ یا اینکه بهندرت به موسیقیهایم گوش میدهم.» با اینکه میشود منطق این استدلال را درک کرد اما باز هم کمی غافلگیرکننده به نظر میرسد که ویلیامز پس از این همه سال، انگیزهای برای تماشای فیلمهایی پیدا نکرده است که همه درباره آنها صحبت میکنند. اما جالبتر این است که او کارش در جنگ ستارگان را حتی در زمرهی آثار خیلی خوبش هم قرار نمیدهد: «نمیدانم. خیلی از کارهایم چندان بهیادماندنی نیستند. احتمالاً این محبوبترین موسیقی است که ساختهام.»
بازگشت گیرمو دلتورو با «شکارچیان ترول»
اولین قسمت از مجموعهی انیمیشن شکارچیان ترول به کارگردانی گیرمو دلتورو دیروز (23 دسامبر) از نتفلیکس پخش شد و طبق آنچه انتظار میرفت رویهمرفته با واکنش مثبت منتقدان مواجه شد. دلتورو فیلمساز آرمانگرا و بصیری است که فیلمهایی چون هلبوی و شاهکار هزارتوی پن را در کارنامه دارد، و مهمتر اینکه تا امروز هرگز در متحیر کردن مخاطبانش - دستکم از نظر بصری - ناموفق نبوده است؛ و همین میزان خلاقیت و جسارت باعث شد که اخیراً نمایشگاهی در موزهی هنر لسآنجلس کانتی به آثار او اختصاص یابد. هیچ کس نگاه و شم بصری دلتورو را زیر سؤال نبرده است و از این رو بود که او به عنوان خالق و کارگردان یک جهان انیمیشنی تازه، انتظارهای بالایی را ایجاد کرده بود که حالا با شروع نمایش شکارچیان ترول به آنها پاسخی درخور داده شده است. بن تراورس در پایان نقدش در «ایندیوایر» نوشته است: «اولین تلاش دلتورو در عرصهی انیمیشنسازی، بهراحتی بالاتر از نیمی از آثار کارنامهاش قرار میگیرد. شاید این مجموعه حالاحالاها در موزهای به نمایش درنیاید اما هر کسی که به تماشای آن بنشیند، از آن لذت خواهد برد.»
پوستر «خانهای که جک ساخت» اثر لارس فون تریر عرضه شد
اگر نگاهی به سال سینمایی پیش رو بیندازیم، فیلمهای کنجکاویبرانگیز زیادی نمیبینیم اما برنامهی تولیدهای سینمایی سال 2018 از همین حالا بسیار جالب توجه است. یکی از پروژههای سینمایی که احتمالاً اغلب سینمادوستان را به وجد میآورد فیلم جدید لارس فون تریر با عنوان خانهای که جک ساخت است که در یکیدو روز گذشته اولین «تیزر پوستر» (یا «اَدوَنس پوستر»: پوستر تبلیغاتی ابتدایی یک فیلم که حاوی یک تصویر ساده یا طرحی است که اطلاعات چندانی درباره پیرنگ، مضمون و شخصیتها افشا نمیکند؛ هدف اصلی از ارائهی چنین پوسترهایی برانگیختن کنجکاویهاست) آن عرضه شد. این فیلم در واشینگتن دهههای 1970 و 80 سپری میشود و یک بازهی زمانی دوازدهساله را پوشش میدهد. داستان از نگاه جک (با بازی مت دیلن) روایت میشود و وقایعنگاری تبدیل او به یک قاتل زنجیرهای است، همزمان با تلاش او برای فرار از دست پلیس و اتمام «شاهکارش». تا اینجا تنها بازیگر دیگری که به ترکیب بازیگران ملحق شده است، برونو گنز است اما چهار نقش زن چشمگیر هم در فیلم وجود دارد که احتمالاً و خوشبختانه بهزودی بازیگرانشان انتخاب خواهند شد و بیشتر در موردشان خواهیم شنید. تولید فیلم هم طبق برنامه در دانمارک و سوئد انجام شود.
اسکورسیزی و فناوری جوان کردن دنیرو در «مرد ایرلندی»
رابرت دنیرو پیش از این درباره فناوری بنجامین باتنگونهای صحبت کرده بود که مارتین اسکورسیزی ممکن است از آن در فیلم بعدیاش مرد ایرلندی بهره ببرد. دنیرو سال گذشته در این باره به «امپایر» گفته بود که ممکن است در بخشهایی از فیلم که به نمایش گذشتهی شخصیتها اختصاص دارد از این فناوری استفاده شود. هفتهی گذشته در مصاحبهی جدیدی با «سینمابلِند»، گاستون پاولوویچ تهیهکننده این موضوع را تأیید کرد که آنها در حال بررسی فناوری جدیدی برای جوان کردن دنیرو در فیلم جدید اسکورسیزی هستند. او در این خصوص چنین توضیح داده است: «خب، ما با فناوری فوقالعادهای روبهرو شدهایم و در حال بررسی آن هستیم. در این شیوه دیگر نیازی به استفاده از اندامهای مصنوعی (پروتزها) و چهرهپردازی نیست. هنر بازیگری با کمک این فناوری میتواند به هر دوره و زمانی برود. ما محکهای اولیهای زدهایم و به نتیجههای فوقالعادهای رسیدهایم. شمایل دنیرو در پدرخوانده2 را به خاطر بیاورید چون دوباره او را - تقریباً - با همان ظاهر و چهره خواهید دید.» مرد ایرلندی بر اساس کتاب جنایی واقعی به قلم چارلز برنت با عنوان شنیدم خانهها را نقاشی میکنی شکل گرفته است که داستان آدمکشی به نام فرانک شیرن ملقب به مرد ایرلندی را روایت میکند. این فیلم که مدتهاست ایدهاش مطرح شده است همکاری دوباره اسکورسیزی با دو بازیگر رفقای خوب یعنی دنیرو و جو پشی را رقم خواهد زد و اولین همکاری او با آل پاچینو است. اوایل امسال خبری به گوش رسید که این پروژه از اوایل سال 2017 کلید خواهد خورد اما این موضوع هنوز تأیید نشده است. جدیدترین فیلم اسکورسیزی با عنوان سکوت از دیروز (23 دسامبر) به صورت محدود به نمایش عمومی درآمده است.
«جوخهی انتحار» صدرنشین فروش در شبکهی خانگی
جوخهی انتحار یکی از چهار عنوان جدیدی بود که در قالب دیویدی و بلو.ری در هفتهی منتهی به هجدهم دسامبر در شبکهی نمایش خانگی توزیع شد. این اکشن کتابمصوری که در گیشهی ایالات متحده به فروشی بیش از 325 میلیون دلار دست یافته، در جدول فروش نسخههای شبکهی خانگی هم در صدر قرار گرفته است.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم: https://telegram.me/filmmagazine
[گاردین، ورایتی، ایندیوایر، پلیلیست]