نویسندهی اسکاری «جنگیر» درگذشت
ویلیام پیتر بلاتی، نویسندهی جنگیر، در 89سالگی درگذشت. این خبر توسط دوست صمیمی او و کارگردان فیلم جنگیر یعنی ویلیام فریدکین اعلام شد. بلاتی اولین بار در سال 1971 با رمان جنگیر در کانون توجه قرار گرفت و دو سال بعد فیلمنامهای را بر اساس آن نوشت. جنگیر نهفقط مورد تحسین گستردهی منتقدان و استقبال عموم تماشاگران قرار گرفت، بلکه در ده رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در نهایت تندیس طلایی بهترین فیلمنامهی اقتباسی را برای بلاتی به ارمغان آورد. بلاتی که از اواسط دههی 1960 فعالیتش به عنوان یک نویسنده را با مجموعهای از رمانهای مصور آغاز کرد، بهواسطهی همکاری با بلیک ادواردز در سینما مطرح شد و اولین فیلمنامهاش را برای قسمت دوم پلنگ صورتی با عنوان تیری در تاریکی (1964) نوشت. او فیلمنامهی سه فیلم دیگر ادواردز را هم نوشت: تو در جنگ چه کار کردی، پدر؟ (1966)، گان (1967) و لیلی عزیز (1970). بلاتی در 1980 اولین فیلمش با عنوان هیأت نهم را بر اساس رمانی از خودش، نوشت و کارگردانی کرد. او سه سال بعد دنبالهای با نام لژیون را هم بر جنگیر نوشت و در سال 1990 آن را در قالب جنگیر3 جلوی دوربین برد.
جیمی فاکس، مارتین اسکورسیزی و مایک تایسن
در حالی که به نظر میرسد مارتین اسکورسیزی همیشه برنامهی شلوغی دارد، شاید حالا با خروج او از درام زندگینامهای فرانک سیناترا (که خبرش همین هفتهی گذشته اعلام شد) این تصور به وجود آمده باشد که برنامههای آیندهی او کمی سبکتر شده است. اما در شرایطی که انتظار میرود فیلم بعدی اسکورسیزی مرد ایرلندی باشد و همکاری دوباره او با دوست دیرینش رابرت دنیرو را رقم بزند، جیمی فاکس در گفتوگوی تازهاش به این موضوع اشاره کرده است که اسکورسیزی هنوز قصد ساختن درام زندگینامهای درباره مایک تایسن را دارد. شاید این خبر از یادها رفته بود اما اولین بار دو سال پیش بود که فاکس از چنین پروژهای در کمپانی پارامونت خبر داد، آن هم بر اساس فیلمنامهای از نویسندهی گرگ وال استریت و ترنس وینتر که نویسندهی اصلی و گردانندهی مجموعهی امپراتوری بُردواک است. فاکس که دستکم از سال 2009 قرار است در نقش تایسن بازی کند (زمانی که وی میخواست تیلر هکفورد کارگردان ری این فیلم را بسازد) آشکارا دلش نمیخواهد چنین فرصتی را از دست بدهد. فاکس در گفتوگوی قدیمیاش به این نکته هم اشاره کرده بود که احتمالاً در این فیلم از فناوری دیجیتال استفاده میشود تا او بتواند نقش جوانیهای تایسن را هم بازی کند. موضوع جالب اینجاست که همین ماه گذشته بود که خبر رسید اسکورسیزی در مرد ایرلندی هم ممکن است چنین تجربهای را با دنیرو داشته باشد. با در نظر گرفتن اعلام کمپانی دیزنی برای خلق نسخهای مجازی از کری فیشر (بازیگر قدیمی مجموعه فیلمهای جنگ ستارگان که در آخرین روزهای سال 2016 دار فانی را وداع گفت) در قسمتهای بعدی جنگ ستارگان، ظاهراً کسبوکار «بازیگران مجازی» هم رو به گسترش است!
کیت بلانشت و هنرنمایی در سیزده نقش
بیانیه (مانیفِستو) که هنرنمایی کیت بلانشت را در سیزده نقش کاملاً متفاوت به نمایش میگذارد، پیش از این نمایشهای کوتاه و موردی را پشت سر گذاشته است، اما حالا قرار است نسخهی کامل آن در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش درآید تا به شیوهای کاملاً متفاوت این موضوع ثابت شود که بلانشت یکی از بهترین بازیگران زن سینمای معاصر است. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی جولین رُزفِلت، بلانشت را در قالب نقشهای متفاوتی از یک مرد بیخانمان تا یک معلم مدرسه نشان میدهد. بیانیه نُه روز دیگر در پارک سیتی به نمایش درمیآید اما نکتهی جالب درباره فیلماین است که هنوز پخشکنندهای برای اکران در ایالات متحده ندارد!
نشنال جئوگرافیک و نشانی برای تولید فیلمهای مستند
سال گذشته مستند نشنال جئوگرافیک درباره تغییرهای آبوهوا با عنوان پیش از سیل به کارگردانی فیشر استیونز و با حضور، روایت و تهیهکنندگی لئوناردو دیکاپریو (که مارتین اسکورسیزی هم یکی از تهیهکنندگان اجرایی آن است) به پربینندهترین فیلم این شبکه بدل شد که البته بخشی از آن به دلیل اجرای طرح گستردهی پخش فیلم هم بود. حالا «ورایتی» گزارش داده است که نشنال جئوگرافیک در اقدامی به منظور گسترش تولید چنین آثار غیرداستانیای دست به انتشار یک نشان جدید با عنوان «فیلمهای مستند نشنال جئوگرافیک» زده است تا بیش از گذشته بر تولید مستندهای بلند تمرکز داشته باشد. کورتنی مونرو مدیرعامل این شبکه به رسانهها گفته است: «ما از ورود به این حوزه به دلایلی پرهیز داشتیم اما حالا میخواهیم به شکلی فعال وارد شویم و به جایگاه شایستهی خودمان دست پیدا کنیم. ما قصد داریم بعضی از بهروزترین، محرکترین و دغدغهدارترین فیلمها را با همکاری بهترین مستندسازان بسازیم. ما با توجه به موفقیتهای پیش از سیل و او مرا ملاله نامید به دنبال روایت چنین داستانهایی هستیم.» در مجموع تغییرهای آبوهوا، بحران آب، سیاحت در فضا، مسائل نژادی و داعش از جمله موارد مورد توجه این شبکه هستند. واحد «فیلمهای مستند نشنال جئوگرافیک» امیدوار است با تولید سالانه چهار فیلم بتواند توجه منتقدان را جلب کند و به محافل هنری و جشنوارهای راه پیدا کند، و البته در نهایت جوایز مختلفی را هم به دست آورد.
فراموش نکنید که آکادمی طبق قواعدش «غیرسیاسی» است!
حدود یک هفته از به صحنه آمدن مریل استریپ در مراسم گلدن گلوب میگذرد؛ جایی که این بازیگر تحسینشدهی سینما تندیس دستاورد یک عمر را دریافت کرد و بدون اسم بردن از دانلد ترامپ، او را خوار و خفیف کرد (و البته رییسجمهور انتخابی هم چند ساعت پس از آن در توییترش نوشت: «مریل استریپ یکی از بازیگران زنی است که در هالیوود بیش از حد بزرگ شدهاند؛ او مرا نمیشناسد ولی دیشب در گلدن گلوب به من حمله کرد. او یک...»). این اتفاق تا اینجا بیتردید سیاسیترین نمونه در فصل جوایز است اما با مراسم آکادمی علوم و هنرهای سینمایی که در پیش روست، بد نیست این موضوع شگفتانگیز یادآوری شود که اسکار در دنیای سینما بیشتر حکم کشوری مانند سوییس را برای اهالی این صنعت دارد. پس از سروصدایی که پیرامون انتقاد شدید استریپ برپا شد، چند خبرگزاری این موضوع را به همگان یادآوری کردند که آکادمی قانونی دارد که طبق آن موضعگیری گروهی درباره هر موضوعی ممنون است، چه سیاستهای ترامپ باشد و چه شهرداری و تغییر زمان جمعآوری آشغالها از شب به صبح. بنابراین بهتر است منتظر لحظهای سیاسیتر از آنچه نباشید که در مراسم گلدن گلوب شاهدش بودید! در واقع در مراسم آکادمی، همهی چهرههای شناختهشده آزادند تا از صحنهی اسکار برای گرفتن جایزهشان و صحبت درباره آن، یا گفتن از خطرهای تغییرهای آبوهوا و دمای کره زمین، یا هر دو سخن بگویند. به هر حال مراسم اسکار 26 فوریه برپا میشود و میتوانیم تا اطمینان از این موضوع منتظر بمانیم و در صورت بروز هر گونه اظهار نظر سیاسی، شاهد عواقب و واکنشهای احتمالی باشیم.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم: https://telegram.me/filmmagazine
[ورایتی، ایندیوایر، پلیلیست ]