پایان شاد/ Happy End
کارگردان: میشاییل هانکه
خلاصه داستان: خانوادهای اهل شهر کاله در شمال فرانسه، تحت تأثیر بحران پناهندگانی حاکم بر شهر قرار میگیرد.
آنچه باید بدانید: مدتی است که گفتوگوها درباره احتمال سومین نخل طلای این فیلمساز زبردست اتریشی آغاز شده است و نکتهی جالبتر این است که او دو نخل طلایش را برای عشق و روبان سفید کسب کرده که دو فیلم آخرش هستند. به هر حال اگر چنین اتفاقی بیفتد رکورد بیسابقهای ثبت خواهد شد؛ و سوژه داغ فیلم و ترکیب بازیگرانی شامل ژانلویی ترنتینیان، ایزابل هوپر، متیو کاسوویتز، لورا ورلیندن و توبی جونز بهشدت این احتمال را افزایش دادهاند. هوپر پیش از این، پایان شاد را نزدیک به حالوهوای اثر دیگری از کارنامهی سازندهاش کد ناشناس ارزیابی کرده است.
بیعشق/ Loveless
کارگردان: آندری زویاگینتسف
خلاصه داستان: زوجی که در حال جدایی هستند میکوشند بههم بپیوندند و فرزند گمشدهشان را پیدا کنند.
آنچه باید بدانید: جدیدترین فیلم کارنامهی این استاد روس فیلمسازی، بدون اینکه کسی یک تصویر و نما از آن را دیده باشد، در بازار جشنواره فیلم برلین به فروشی رکوردشکن دست یافت که بیتردید نشان از جایگاه و اعتبار بینالمللی سازندهاش دارد. کارنامهی زویاگینتسف همین طور با موفقیتهای بزرگتری همراه شده است. او با بازگشت (2003) شروع کرد که جایزه بزرگ جشنواره ونیز را به دست آورد؛ و سپس با تبعید و النا در دو دوره از جشنواره کن حاضر شد که بهترتیب جوایز بهترین بازیگر مرد و جایزه ویژه هیأت داوران بخش «نوعی نگاه» را کسب کردند. چهارمین فیلم او با عنوان لویاتان (2014) نیز جایزه بهترین فیلمنامهی کن و نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجیزبان را به دست آورد. او که از نگاه برخی جانشین طبیعی هممیهنش آندری تارکوفسکی است، فیلم به فیلم سبک نافذتر و صیقلخوردهتری پیدا میکند و با بیعشق یک بار دیگر روی خانوادهای در حال فروپاشی دست گذاشته است (که اغلب استعارهای از مشکلهای اجتماعی روسیه است).
شگفتزده/ Wonderstruck
کارگردان: تاد هینز
خلاصه داستان: در سال 1927، دختر ناشنوایی میگریزد تا با بازیگر محبوبش دیدار کند. پنجاه سال بعد، پسری به نیویورک فرار میکند تا پدرش را پیدا کند که با دختر ناشنوا - که حالا زنی سالخورده شده - مواجه میشود.
آنچه باید بدانید: انگار کمتر از دو سال پیش بود که تاد هینز با درام دیدنی کارول به جشنواره کن راه پیدا کرد. شگفتزده چهارمین فیلم این کارگردان مطرح در کن است (امن در بخش دوهفتهی کارگردانان به نمایش درآمد و وِلوِت گولدماین در بخش رقابتی) و بیشتر به حالوهوای کارول نزدیک است؛ چون هم بر اساس کتاب مشهوری ساخته شده (به قلم برایان سلزنیک که رمان هیوگو منبع اقتباس فیلم مارتین اسکورسیزی را هم نوشته)، هم یک درام تاریخی است و هم زوجی از بازیگران زن محبوب ما در کانون داستانش جای گرفتهاند. هینز این بار با جولین مور (امن و دور از بهشت) و میشل ویلیامز (من آنجا نیستم) دوباره همکاری کرده است و اگر اینها برای شما کافی نیست، باید گفت که فیلم لحن تجربهگرایی هم دارد و نیمی از آن به صورت صامت است. این اقدام، هم ادای دینی است به تاریخ سینما و هم نمونهسازی تجربهی شخصیت اصلی فیلم که بازیگر تازهوارد ناشنوایی با نام میلیسِنت سیمِندس نقشش را ایفا کرده است.
کشتن گوزن مقدس/ The Killing Of A Sacred Deer
کارگردان: یورگوس لانتیموس
خلاصه داستان: جراح ماهری یک نوجوان آشفته و رنجکشیده را زیر پر و بال خود میگیرد تا اینکه پسر میکوشد او را وارد خانواده بههمریختهاش کند.
آنچه باید بدانید: تردیدی نیست که یکی از تجربههای سینمایی رهاییبخش سال 2017 جدیدترین فیلم یورگوس لانتیموس است. این پیشگام موج غریب سینمای یونان، پس از دندان نیش و فیلم همچنان جذاب و کمتر قدردیدهی آلپ یکی از هیجانانگیزترین فیلمسازان سینمای جهان بوده است. او برای این فیلم یک بار دیگر با کالین فارل بازیگر اصلی فیلم قبلیاش خرچنگ همکاری کرده است. علاوه بر این، نیکول کیدمن، آلیشا سیلورستون، بیل کمپ و رَفی کسیدی هم در فیلم هنرنمایی کردهاند. تا امروز از منابع مختلفی شنیدهایم که کشتن گوزن مقدس بهمراتب جاهطلبانهتر، بیرحمانهتر و خیالیتر از سفرهای قبلی است که لانتیموس پیش از این برای ما تدارک دیده بود.
داستانهای مایروویتز/ The Meyerowitz Stories
کارگردان: نوا بامباک
خلاصه داستان: یک روایت کمدی بیننسلی از فرزندانی که در بزرگسالی همچنان باید با سایهی بلند پدر سرسختشان - که روی زندگی آنها سایه افکنده است - مقابله کنند.
آنچه باید بدانید: این فیلم یکی از عناوین غیرمنتظرهی جشنواره کن امسال است چون پیش از این نوا بامباک به عنوان کارگردان به این رویداد سینمایی راه نیافته بود (و تنها فیلمش در کن انیمیشن ماداگاسکار3 بود که در نگارش فیلمنامهاش همکاری داشت)؛ و البته آدام سندلر یکی از بازیگران این فیلم است! اگر منصف باشیم این درام خانوادگی از معدود فیلمهای کارنامهی سندلر است که بیشتر از استعداد بازیگری او بهره بردهاند. بهعلاوه، داستین هافمن، بن استیلر، الیزابت مارول، اما تامپسن، آدام درایور، کندیس برگن و ربکا میلر هم در فیلم ایفای نقش کردهاند.
تو هرگز واقعاً اینجا نبودی/ You Were Never Really Here
کارگردان: لین رمزی
خلاصه داستان: یک سرباز کهنهکار که زندگیاش را وقف مبارزه با ناهنجاریهای اجتماعی کرده است، سروکارش به یک سیاستمدار نیویورکی قدرتمند میافتد.
آنچه باید بدانید: لین رمزی پس از سه فیلم بلند و کنارهگیری پرحرفوحدیث و رسانهای از پروژهی جین یک تفنگ برداشت (که حالا به نظر میرسد تصمیم درستی بوده) به جایگاهی مشابه یک ستاره دست یافته است. سه فیلم قبلی او در بخشهای مختلف جشنواره کن روی پرده رفتهاند و فیلم قبلیاش با نام ما باید درباره کوین صحبت کنیم که در بخش رقابت اصلی نمایش داده شد، بهمراتب بیش از گذشته او را در کانون توجه جهانی قرار داد. او این بار با تو هرگز واقعاً اینجا نبودی به بخش رقابتی برگشته که بر اساس رمانی به همین نام اثر جاناتان عامس ساخته شده و جواکین فینیکس، الساندرو نیوولا و بازیگر تازهوارد اِکاترینا سامسونوف (که در شگفتزدهی تاد هینز هم بازی کرده) از بازیگران اصلی آن هستند.
اوکجا/ Okja
کارگردان: بونگ جونهو
خلاصه داستان: دختری زندگیاش را به خطر میاندازد تا دوست صمیمیاش را - که حیوان عظیمالجثهای با نام اوکجا است - از چنگال یک مؤسسهی علمی چندملیتی اهریمنی نجات دهد.
آنچه باید بدانید: بونگ جونهو با اینکه شهرت بینالمللی دارد اما بهراحتی نتوانست پخش اولین فیلم انگلیسیزبانش با عنوان اسنوپیئرسر/ قطار برفشکن را انجام دهد. از این رو قابل درک است که چرا برای فیلم بعدیاش به سراغ نتفلیکس رفته است. او چند روز پیش در جریان معرفی فیلمش در سئول این طور از نتفلیکس دفاع کرد و در برابر مشکلهای بهوجودآمده با بعضی از مسئولان سینمایی فرانسه که مخالف حضور فیلمش در کن بودند این طور موضع گرفت: «من بحثهای اخیر میان کن، نتفلیکس و هیأت فیلم فرانسه CNC را جدی نمیگیرم. دستآخر نمایش فیلمها در سالنهای سینما و پخش به صورت مجازی و دیجیتال در کنار هم باقی خواهند ماند... بعضی از کمپانیها حتی حاضر نشدند روی این پروژه سرمایهگذاری کنند چون به نظرشان فیلم بیش از حد پرهزینه بود (اوکجا با بودجهای پنجاه میلیون دلاری تولید شده است)؛ برخی هم به خاطر خط داستانی جسورانهی فیلم، آن را رد کردند. در این شرایط بود که نتفلیکس، هم بودجه و هم آزادی خلاقهی تماموکمال من را تضمین کرد. فرقی نمیکند در آمریکا باشد یا فرانسه، چون سرمایهگذاران زیادی حاضر به انجام این کار نیستند. از این رو، من هیچ دلیلی برای تردید در همکاری با نتفلیکسیها نداشتم.» جنجال نتفلیکس و کن به عدم تعهد کمپانی پخش مجازی نتفلیکس به نمایش این فیلم در سینماهای فرانسه برمیگردد که ظاهراً از همان ابتدا و طبق برنامهریزیهای انجامشده، قرار بوده است در سه کشور کره جنوبی، ایالات متحده و بریتانیا روی پرده برود و به طور همزمان در 190 کشور هم از طریق شبکهی نتفلیکس قابل دریافت و تماشا باشد.
روز بعد/ The Day After و دوربین کلر/ Claire’s Camera
کارگردان: هونگ سانگسو
خلاصه داستان: در روز بعد مرد متأهلی که دلباختهی کارمند سابقش بوده، کارمند تازهای را به عنوان جایگزینش به کار میگیرد، اما همسرش که یادداشت عاشقانهای را پیدا میکند، زن جدید را با معشوق همسرش اشتباه میگیرد. در دوربین کلر یک معلم فرانسوی در کن با دوربینی پولارویدی و توانایی اسرارآمیزش در تغییرشکل اشیایی که میبیند، با یک زن کرهای دوست میشود که تازه بیکار شده است.
آنچه باید بدانید: تصورش هم غیرممکن بود که دوربین کلر این فیلمساز مؤلف کرهای که با حضور ایزابل هوپر سال گذشته در زمان برگزاری جشنواره کن فیلمّبرداری شد، امسال به جشنواره راه پیدا نکند. البته این فیلم نمایش ویژه دارد و دیگر فیلم هونگ یعنی روز بعد در بخش رقابت اصلی روی پرده میرود. البته این دو فیلم را باید به اثر تماشایی شبها تنها در ساحل اضافه کرد که در ابتدای سال 2017 از هونگ در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و خرس نقرهای بهترین بازیگر زن را برای کیم مینهی به ارمغان آورد.
ژانت/ Jeannette
کارگردان: برونو دومون
خلاصه داستان: در فرانسهی سال 1425 ژان هشتساله شیفتهی رستگاری و شکست انگلیسیها میشود و در روایت تازهای از داستان ژاندارک یک موزیکال شکل میگیرد.
آنچه باید بدانید: واقعاً با اطمینان نمیشود گفت که چهجور ضربهای به سر این فیلمساز فرانسوی خورده که از خالق درامهای تلخ و تیرهوتاری مانند فلاندر، کامی کلودل 1915 و Hors Satan با مضامین مذهبی، به سازندهی کمدیهای نامتعارفی نظیر خلیج سست/ Slack Bay بدل شده است. برونو دومون که از فیلمُسازان همیشه حاضر در جشنواره کن است این بار با ژانت دوباره به بخش «دوهفتهی کارگردانان» راه یافته است.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:
https://telegram.me/filmmagazine
[جسیکا کیانگ، پلیلیست]