کارگردان اسکاری «ایدا» سراغ «لیمونوف» میرود!
پاول پاولیکوفسکی کارگردان اسکاری ایدا (2013) قرار است فیلمی با نام لیمونوف را کارگردانی کند که اقتباسی جاهطلبانه از اثر مؤلف فرانسوی امانوئل کاریر است؛ که زندگینامهی رمانشدهی این نویسنده درباره ادوارد لیمونوف، مخالف سیاسی و شاعر رادیکال روس، را دستمایه خود قرار میدهد. این فیلمساز لهستانیالاصل نگارش فیلمنامه را با همکاری بن هاپکینز، نویسنده و کارگردان انگلیسی، به پایان رسانده است؛ فیلمنامهای که ماجراهای تکاندهندهی زندگی شاعر رادیکال شوروی سابق را در زمانی بازگو میکند که وی در نیویورک خانهبهدوش بود، در فرانسه چهرهای بحثانگیز و در روسیه ضدقهرمان سیاسی به حساب میآمد. لیمونوف قرار است در سال 2018 با بودجهای شانزده میلیون یورویی (نوزده میلیون دلاری) جلوی دوربین برود. کمپانی ایتالیایی «وایلدساید» که فیلم را با همکاری کمپانی فرانسوی «چپتر تو» تهیه میکند، در سال 2013 حقوق کتاب لیمونوف را در یک مزایده به دست آورد؛ کتابی که در کشورهای ایتالیا و فرانسه پرفروش بود و در 2011 جایزه رنودو را هم برنده شد. کتاب کاریر توسط روزنامههای «نیویورک تایمز» و «گاردین» به عنوان یکی از بهترین آثار سال برگزیده شد. پاولیکوفسکی که در سال 2015 اسکار بهترین فیلم خارجیزبان را به دست آورد، این روزها درگیر مراحل پس از تولید فیلم جدیدش است؛ یک عاشقانه تاریخی با عنوان جنگ سرد که در لهستان میگذرد و در ماه اوت، کمپانی «آمازون استودیوز» حقوق پخش آن را خریداری کرد.
«برایت»؛ از جنجال شصت چهرهپرداز تا یازده میلیون مخاطب مجازی!
وقتی فهرست کوتاه آکادمی در رشته بهترین چهرهپردازی و آرایش مو منتشر شد، یکی از غافلگیرکنندهترین فیلمها برایت (دیوید اِیر) محصول نود میلیون دلاری نتفلیکس بود؛ فیلمی که منتقدان بهشدت آن را کوبیدهاند اما ممکن است در یک رشته از جوایز اسکار مورد توجه قرار بگیرد. در هفته گذشته، اولین موضوع خبرساز و جنجالی درباره برایت این بود که حدود شصت هنرمند - که در خلق جلوههای چهرهپردازی فیلم سهم داشتهاند - اعلام کردند که نامشان در عنوانبندی پایانی فیلم نیامده است! در واقع فهرست این هنرمندان توسط کمپانی اسکاری «استودیو ایدیآی» در بیانیهای رسمی منتشر شد که در بخشی از آن چنین آمده است: «وقتی فهرست ناتمامی از عوامل وجود دارد که باید در عنوانبندی پایانی نامشان ذکر شود، چنین اشتباههایی پیش میآید. اما این فیلم فقط مرتکب یک اشتباه نشده است و اسامی کل گروه ما را جا انداخته است.» اما خبر جالب توجه دیگری که دو روز پیش درباره برایت منتشر شد این بود که در طول سه روز اول عرضه فیلم در نتفلیکس، بیش از یازده میلیون مشترک این کمپانی پخش مجازی و آنلاین به تماشای آن نشستهاند. این آمار و ارقام توسط کمپانی مطرح «نیلسن» منتشر شده است که پیش از این خود نتفلیکس آمارش را نادرست دانسته بود. اما از آنجایی که نتفلیکسیها علاقهای به انتشار آمارشان ندارند، عموم تماشاگران علاقهمند، مجبورند به پایگاههای ثالثی مانند نیلسن و... مراجعه کنند و آمار تماشاگران محصولات نتفلیکس را از آنها بخواهند. ویل اسمیت و جوئل اجرتن نقشهای اصلی برایت را بازی کردهاند و دو مأمور پلیس هستند در آیندهای نزدیک؛ جایی که انسانها در کنار موجودات سحرآمیزی چون اورکها و پریان زندگی میکنند! این فیلم به خاطر رویکرد استعاری اشتباهش پیرامون نژادپرستی در آمریکا مورد نکوهش شدید قرار گرفته است. دیوید ارلیش منتقد «ایندیوایر» در نقد کاملاً منفیاش برایت را بدترین حرکت انفرادی سال ارزیابی کرده است. در حال حاضر امتیاز میانگین فیلم در سایت جمعآوری آرای منتقدان «راتن تومیتوز» 26 از 100 است.
دیزنی برای دومین سال پیاپی فاتح گیشه داخلی شد
کمپانی دیزنی برای دومین سال متوالی، فاتح فروش در گیشه داخلی ایالات متحده شد و به لطف درخشش جنگهای ستارهای: آخرین جدای و دیو و دلبر به مجموع فروش 2 میلیارد و 270 میلیون دلار دست یافت. طبق آمار و ارقامی که سایت «کاماسکور» ارائه کرده است، دیزنی تا 25 دسامبر (4 دی) سهمی 21 و 3 دهم درصدی از گیشهی سال 2017 را به خود اختصاص داد؛ و این در حالی بود که کمپانی برادران وارنر با سهم 18 و 9 دهم درصدی خود، به فروش کل دو میلیارد و بیست میلیون دلار دست یافت. این طور پیشبینی میشود که این فاصله در پنج روز پایانی سال بهواسطهی حکمفرمایی آخرین جدای در گیشه بیشتر از این هم بشود. این دو استودیوی هالیوودی بزرگ در سال 2016 هم در رتبههای اول و دوم قرار گرفته بودند؛ سالی که دیزنی به فروش کل 2 میلیارد و 850 میلیون و برادران وارنر به رقم 1 میلیارد و 880 میلیون دلار رسید. دیزنی در هر دو سال میلادی، عنوانهای بهمراتب کمتری را در مقایسه با دیگر استودیوهای هالیوودی در سینماها داشت که سال گذشته شانزده فیلم بود و امسال فقط دوازده عنوان. امسال دیو و دلبر با فروش کل 504 میلیون دلار در صدر پرفروشترین فیلمها در گیشه داخلی ایستاد. اما کمپانی برادران وارنر هم با 31 فیلم امسال توانست مرز فروش دو میلیارد دلاری را رد کند که بهترین عملکردش پس از سال 2009 بوده است. دو فیلم مهم این کمپانی واندر ومن و آن هستند که بهترتیب به فروشهای 412 و 327 میلیون دلار در گیشه داخلی رسیدند.
رونق بازار آنلاین آثار ادبی در چین و ثمرههای سینمایی و تلویزیونیاش
بازار ادبی آنلاین چین که بهسرعت در حال شکوفایی است در سال 2017 به منبع مهمی برای الهامگیری و تولید فیلمها، مجموعههای تلویزیونی و اقتباس برای تولید بازیهای آنلاین بدل شد. به گزارش مرکز تحقیقات iResearch بازار ادبی آنلاین که داستانهای منتشرشده در اینترنت را شامل میشود، امسال با رشدی 32 و 1 دهم درصدی همراه شد و فروش کل 12 میلیارد و 800 میلیون یوان (1 میلیارد و 960 میلیون دلار) را کسب کرد. پیشبینی میشود این میزان رشد تا سال 2019 به فروشی 18 میلیارد و 200 میلیون یوانی (2 میلیارد و 790 میلیون دلار) برسد. طبق این گزارش، مردم بیشتری خواهان پرداخت هزینه برای مطالعهی رمانهای باکیفیت اینترنتی هستند و اقدامها و پیشگیریهای دولت چین برای مبارزه با دزدیهای اینترنتی نیز به افزایش این آمار و اشتیاق عمومی کمک کرده است. علاوه بر این، استودیوهای بیشتری آثار ادبی آنلاین را برای یافتن ایدههای خلاقه مرور میکنند چون در مطالعه و بررسی که از 1204 نفر انجام شده است، بیش از نیمی از پاسخگویان گفتهاند که اقتباسهای سینمایی یا تلویزیونی از آثار ادبی آنلاین را تماشا خواهند کرد. البته اقتباسهای تلویزیونی محبوبترند. بیش از 60 درصد گفتهاند مجموعههای تلویزیونی تولیدی بر اساس رمانهای اینترنتی را تماشا کردهاند و بیش از 58 درصد مجموعههای اقتباسی اینترنتی را دیدهاند. بیش از 57 درصد اقتباسهای سینمایی را دیدهاند اما فقط نزدیک به 33 درصد به تماشای فیلمهای اقتباسی اینترنتی نشستهاند. به نام مردم که یک مجموعهی تریلر/ جنایی ضدفساد است و از یک اثر داستانی اینترنتی به همین نام اقتباس شده، به محبوبترین مجموعه تلویزیونی دهه در چین بدل شد. مجموعه اینترنتی جوانانهی مسن برای لذت بردن که اقتباس دیگری از رمان آنلاین محبوبی به همین نام اثر ای نای است، با دو فصل و 99 قسمت، در مجموع 22 میلیارد بار دیده شد. جالب است که بدانید این موفقیتها به اقتباسهای سینمایی و تلویزیونی محدود نمیشوند و به عنوان مثال بازی که بر اساس مجموعه نوجوانانهی آقای محافظ و منبع اقتباس آنلاین آن ساخته شده است، بیش از یک میلیون کاربر ثبتنامشده دارد و هر ماه بیشتر از پنجاه میلیون بازدیدکننده دارد.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:
https://telegram.me/filmmagazine
[منبع: ورایتی، ایندیوایر]