خواهران سوسکا و بازسازی «هاریِ» دیوید کراننبرگ!
خواهران سوسکا (جن و سیلویا) که در قلمروی سینمای وحشت به «دوقلوهای پیچیده» هم مشهورند! پس از سالها شایعه و اخبار غیررسمی بالأخره دست به کار ساخت بازسازی فیلم کلاسیک دیوید کراننبرگ با عنوان هاری (1977) شدند. البته تولید چنین فیلمی اولین بار در سال 2016 اعلام شد اما بازهم با تأخیر همراه شد و ظاهراً حالا قرار است با پشتیبانی «شاوت! استودیوز» به جریان بیفتد که تمام حقوق پخش فیلم در ایالات متحده را در اختیار دارد. این خبر در حاشیه جشنواره فیلم برلین اعلام شد که از 15 فوریه (26 بهمن) آغاز به کار کرده است و تا 25 فوریه (6 اسفند) به کارش ادامه خواهد داد. جن و سیلویا سوسکا فیلمشان را بر اساس فیلمنامهای کارگردانی میکنند که با همکاری جان سرج از اثر اریژینال کراننبرگ اقتباس کردهاند. مرحله پیشتولید آغاز شده است و انتظار میرود که فیلمبرداری از ماه آوریل آغاز شود. هاریِ جدید هم درباره زن جوانی است به نام رُز که پس از یک سانحهی وحشتناک به درمانی رادیکال و آزمودهنشده تن میدهد و با اینکه به زنی زیبا بدل میشود اما این دگرگونی تجربی بهای سنگین خودش را دارد. طبق گزارشها قرار است این داستان با دیدگاهی زنانه و مدرن روایت شود. این دو خواهر در بیانیهای رسمی چنین اظهار نظر کردهاند: «این افتخار فوقالعادهای است که ما فرصت «بازپنداری» اثر کلاسیک دیوید را به دست آوردهایم و از چنین حمایت شگفتانگیزی برخوردار شدهایم. ما در زمره طرفداران بازسازیهای بیروح و باری به هر جهتی قرار نمیگیریم که این روزها باب شدهاند؛ فیلمهایی که تولیدشان هم بیاحترامی به طرفداران است و هم آثار اریژینال منبعشان. از این رو، فیلم ما استمرار افکار و گفتمانی است که دیوید با اثر اریژینال خود آغاز کرد و ما میخواهیم آن را با زاویه دیدی زنانه امروزی کنیم...»
اندرسن و تأثیرپذیری «جزیره سگها» از میازاکی و کوروساوا
آثار وس اندرسن به خاطر دقتِ نظرگیرشان در قاببندی و طراحی، زبانزد همگان شدهاند اما در پس ظاهر امر، مجموعهای گسترده از تأثیرپذیریهای این فیلمساز بزرگ و خلاق امروزی نهفته است؛ اندرسن از داستانهای اریژینالی که در طول دههی باشکوه 1970 در سینمای آمریکا و آثار فیلمسازان بزرگی چون رابرت آلتمن، هال اشبی و باب رافلسن روایت شدند تا فیلمهای احساسی و مهرآمیز فرانسوا تروفو، بهره گرفته است تا آثار اریژینال و منحصربهفرد خودش را خلق کند. در این میان، اندرسن در جریان اولین نمایش جهانی فیلم تازهاش جزیره سگها که یک انیمیشن توقفحرکت (استاپموشن) است در جشنواره بینالمللی فیلم برلین از چگونگی شکلگیری اثر جدیدش گفته و اینکه سبک هایائو میازاکی چهطور بر آن تأثیر گذاشته است. بهعلاوه، غافلگیرکننده نیست که میازاکی - انیماتور بزرگ سینمای ژاپن و جهان که آثار کلاسیکش در استودیوی جیبلی بخشی جداییناپذیر از خاطره جمعی سینمادوستان سراسر جهاناند - الهامبخش فیلم و داستانی بوده باشد که در ژاپن میگذرد. اندرسن در نشست خبری فیلمش در برلین گفت: «جیسن شوارتزمن، رومن کوپولا و من، این پروژه را به عنوان داستانی شروع کردیم درباره سگهایی که در یک زبالهدانی رهاشده، زندگی میکنند. اما در ضمن درباره انجام کاری در ژاپن صحبت میکردیم و فیلمی که با عشقمان به سینمای ژاپن مرتبط باشد، بهخصوص سینمای آکیرا کوروساوا. این داستان میتوانست در هر سرزمینی روی بدهد اما زمانی برای ما شکل نهایی خودش را پیدا کرد که تصمیم گرفتیم ماجراها در یک ژاپن فانتزی روی دهد... ما از سگها شروع کردیم. اینکه چهطور این داستان سگی را روایت کنیم و میخواهیم ما را به کجا ببرد؟ اینکه سگها میخواهند چه کنند؟ شما وقتی روی یک فیلمنامه کار میکنید لزوماً همه چیز را در ذهن ندارید. شما همه چیز را یک جا جمع میکنید و به دنبال این هستید که فیلمتان چه خواهد بود و دستآخر چه سروشکلی پیدا میکند.» اندرسن در ادامهی صحبتهایش افزود: «من واقعاً پیش از ساخت آقای فاکس خارقالعاده بود که به انیمیشنهای ژاپنی علاقهمند شدم و این طور نبود که طرفدار پروپاقرص انیمیشنها باشم. اما در این فیلم، دو فیلمساز بزرگ ژاپنی منبع الهام ما بودند: کوروساوا و میازاکی. به نظرم پرداخت جزییات و سکوتها را از میازاکی گرفتم؛ و همین طور نمایش طبیعت و لحظههای صلح و آرامش، ریتمی که در سنت انیمیشنسازی سینمای آمریکا چندان به چشم نمیخورد... بارها این اتفاق افتاد که در حین همکاری با الکساندر دسپلاتِ آهنگساز، صحنههایی را پیدا میکردیم که باید از نظر موسیقایی دست نگه میداشتیم و اجازه میدادیم سکوت و آرامش بر فیلم حاکم شود. اینها تأثیر میازاکی بر فیلم ماست.» جزیره سگها طبق برنامه از 23 مارس (3 فروردین) اکران خواهد شد.
«امن» خاتمهبخش اولین جشنواره تلویزیونی کن
سال گذشته سینمادوستان نمیدانستند که در عصر طلایی تازه تلویزیون چهطور باید با محصولات تمامعیار جدید آن مواجه شوند. اما با فرا رسیدن ماه دسامبر برخی دست به دفاع و طرفداری همهجانبه از مجموعهی تلویزیونی هجدهقسمتی دیوید لینچ با عنوان تویین پیکس زدند و آن را در فهرست بهترین فیلمهای سال 2017 قرار دادند. این در حالی بود که در بهار گذشته، رییس جشنواره فیلم کن تیئری فرمو در مقابل این ایده که جشنوارههای سینمایی نمیتوانند آثار تلویزیونی را در بر بگیرند، مقاومت کرد و حتی دو قسمت از سریال لینچ را در کن به نمایش گذاشت و گفت: «کن یک جشنواره سینمایی است اما مجموعههای تلویزیونی هم میتوانند سینمایی باشند. البته که آنها در عین حال، ماهیت دیگری هم دارند. وگرنه حتی از جنبه فنی هم یک جشنواره سینمایی قابل قیاس با جشنوارهای نیست که به آثار تلویزیونی اختصاص یافته است.» در این شرایط انگار پیشگویی و خواست قلبی گروهی از سینمادوستان طرفدار آثار تلویزیونی برجسته، تحقق یافت که جشنواره کن میخواهد از امسال رویدادی اختصاصی با عنوان «مجموعههای کن»/ Canneseries را به محصولات تلویزیونی اختصاص دهد. اما جدیدترین خبری که در این خصوص به گوش رسیده، این است که مجموعه نتفلیکس با عنوان امن/ Safe با اولین نمایش جهانیاش خاتمهبخش اولین دوره از این رویداد ویژه خواهد بود. این مجموعه توسط هارلن کوبن نویسنده رمان جنایی و برنامهساز خلق شده است. در این سریال هشتقسمتی مایکل سی. هال، آدری فلورات، آماندا ابینگتن و امت جی. اِسکنلَن بازی کردهاند. «مجموعههای کن» از 4 تا 11 آوریل (15 تا 22 فروردین) برگزار خواهد شد.