همان طور که سه ماه پیش قولش را داده بودیم، سومین جدول ارزشگذاری منتقدان بر فیلمهای روز جهان پیش رویتان است. همچون دو جدول پیشین، این بار هم سعی کردیم علاوه بر فیلمهای پرتماشاگرتر جریان اصلی هالیوود، فیلمهای مستقل آمریکایی و فیلمهای غیرآمریکایی را بیشتر وارد بازی کنیم؛ فیلمهایی که برای دیده و تحلیل شدن به توجه بیشتری نیاز دارند. فیلمهای مستند تحسینشدهی امسال را هم در این جدول خواهید دید که با وجود رأیهای کمی که دریافت کردهاند، جایگاه نسبی شایستهای در ردهبندی پیدا کردهاند و در واقع، میانگین امتیازهایشان بالاست. باز هم بسیاری از آثار مستقل و غیرآمریکایی از جدول بیرون ماندند اما به جایش تعدادی از فیلمهایی که در جدول اولیهی پیشین به حد نصاب دیده شدن نرسیده بودند، دیده شدند و در این جدول حضور دارند. فیلمهای اسکاری هم با وجود اینکه تازه به بازار آمدهاند به اندازهی کافی دیده شدهاند و این جدول میتواند معیار نسبتاً خوبی برای سنجش کموکیف پرسروصداترین فیلمهای سال باشد. مورد جالب فیلم جدید برادران کوئن درون لویین دیویس است که با وجود اینکه نسخهای از آن به بازار آمده که زیرنویس فارسی که هیچ، حتی زیرنویس انگلیسی هم ندارد، به آن حدی از دیده شدن رسید که نمیشد بههیچوجه از جدول بیرون گذاشتش؛ حتی اگر تعداد رأیهایش از رقیبان اصلیاش کمتر باشد.
در صدر این جدول فیلم فوقالعادهی جاذبه با قاطعیت و با فاصلهی زیاد قرار گرفته که یکی از معدود موارد همسانی تقریبی برآیند کل نظرهای منتقدان خارجی و داخلی دربارهی یک فیلم است. فیلمهای دیگری که پس از جاذبه ردههای بعدی جدول را به دست آوردهاند هم کمابیش همان فیلمهایی هستند که در محافل بینالمللی هم مورد تحسین قرار گرفتهاند. به طور کلی، امسال آن قدر فیلمهای درجهی یک مختلف زیاد بود که هر سلیقهای میتوانست فیلم دلخواهش را از بین آنها انتخاب کند. به همین دلیل است که در این جدول بر خلاف دو جدول قبلی تعداد فیلمهایی که از منتقدان چهار ستاره (یعنی امتیاز کامل) گرفتهاند، بسیار بیشتر است. امیدواریم این جدول که پیش از مراسم اسکار منتشر میشود بتواند بهاصطلاح تنور این مراسم را داغتر کند.
نکتهی آخر اینکه همچون جدولهای پیشین، ستارههایی که کوچکتر هستند و به شکل بالانویس ستارههای معمولی دیده میشوند، حکم نیمستاره را دارند.
★★★★ عالی ★★★ خوب ★★ متوسط ★ ضعیف ● بیارزش