نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1393/07/26


پول‌های خروشان

«دریاسالار» و رکوردشکنی تازه در سینمای کره جنوبی

کیکاووس زیاری

 

دریاسالار (که البته عنوان کامل‌تر فیلم در برخی سایت‌ها دریاسالار: تنگه‌ی سیلان‌های خروشان/ The Admiral: Roaring Currents است) درام حماسی و تاریخی کیم هان‌مین به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای کره جنوبی تبدیل شد. این فیلم که از سی‌ام ژوئیه امسال روی پرده‌ی سینماهای این کشور آسیایی رفته است، تا به حال پانزده میلیون تماشاچی را به سالن سینماها کشانده است و نمایش عمومی آن هنوز ادامه دارد. با این موفقیت کلان، دریاسالار موفق شد آواتار جیمز کامرون را شکست داده و لقب پربیننده‌ترین محصول سینمایی کره جنوبی را از آن خود کند. این فیلم در نوزدهمین روز نمایش عمومی خود توانست رقیب پرقدرت هالیوودی خویش را شکست دهد. آواتار با جذب بیش از سیزده‌ونیم میلیون تماشاچی کره‌ای در سال 2009 توانسته بود لقب موفق‌ترین فیلم سینمایی تاریخ سینماهای کره جنوبی را به خود اختصاص دهد. چویی مین‌سیک که تماشاگران بین‌المللی او را اخیراً در اکشن معمایی لوسی (به تهیه‌کنندگی لوک بسون) دیده‌اند، نقش اصلی فیلم را به عهده دارد. تحلیلگران سینمایی در کره می‌گویند یکی از عوامل مهم موفقیت بالای دریاسالار این است که هم زمان با تعطیلات روز استقلال کره به روی پرده سینماها رفته است. کره‌ای‌ها در این روز پایان وابستگی سی‌وپنج ساله‌ی کشور به امپراتوری ژاپن را جشن می‌گیرند. تسلیم شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم به عامل اصلی استقلال کره از این کشور بدل شد. لحن حماسی و وطن‌پرستانه فیلم دریاسالار توانست تأثیر مثبتی روی تماشاگران بگذارد و باعث رکوردشکنی‌اش در جدول گیشه‌ی نمایش سینماها شود. فروش کلی فیلم تا به حال حدود 111 میلیون دلار شده است و اهل فن عقیده دارند این رقم تا مرز 120 میلیون دلار هم خواهد رفت. کنسول فیلم کره که اطلاعات مربوط به فروش فیلم‌ها را اعلام می‌کند، نسبت به موفقیت کلان مالی این محصول داخلی ابراز خشنودی کرده است. چویی مین‌سیک در داستان این فیلم در نقش دریاسالار یی سان‌شین بازی کرده است که یکی از قهرمانان ملی قدیمی کره است که در قرن شانزدهم میلادی زندگی می‌کرد. به این ترتیب، قصه‌ی فیلم پلی به قرن شانزدهم کشور کره می‌زند تا یکی از مهم‌ترین حوادث جنگی کشور و ملت کره را به تصویر بکشد. دریاسالار یی سان‌شین در آن دوران موفق شد یک دوجین کشتی جنگی کره‌ای را در یک جنگ سخت و سرنوشت‌ساز در سال 1597 رهبری و هدایت کند. او و افراد تحت فرمان او، توانستند بر 330 کشتی جنگی ژاپن غلبه کرده و آن‌ها را شکست دهند. در کنار نمایش دلاوری‌های جنگی این دریاسالار و نیروهای تحت فرماندهی او، زندگی شخصی و رؤیاهای آن‌ها هم به تصویر کشیده شده و به این اثر حماسی جنگی، لحنی درام و خانوادگی هم می‌دهد. در عین حال، این قصه‌ی کلاسیک عناصری از تاریخ معاصر و جنگ جهانی دوم را نیز در خود بازتاب داده است.
زمانی که دریاسالار جلوی دوربین رفت، قرار بود به یک سه‌گانه تبدیل شود و ماجراجویی‌های مختلف دریاسالار را به نمایش بگذارد. این در حالی بود که چویی فقط برای بازی در قسمت اول فیلم قرارداد امضا کرده بود. معلوم نیست که او حاضر به بازی در دو قسمت بعدی این سه‌گانه هم هست یا خیر. با توجه به موفقیت بالای قسمت اول در جدول گیشه‌ی نمایش، پیش‌بینی می‌شود این بازیگر در قسمت‌های بعدی آن هم ظاهر شود و فقط درخواست دریافت دستمزد بیش‌تری کند. شرکت قدیمی و معتبر فیلم‌سازی «سی‌جی اینترتینمنت» فیلم را با هزینه‌ای هجده میلیون دلاری تهیه کرده و هنوز زمانی برای تولید دو قسمت بعدی آن اعلام نکرده است. فیلم‌نامه‌ی قسمت‌های دوم و سوم را هم کیم هان‌مین با همکاری جیون چیول‌هونگ خواهد نوشت. این فیلم‌نامه‌ها هم مثل قسمت اول با مدت زمانی بین 120 تا 130 دقیقه نوشته خواهند شد. در حالی که قسمت اول روی نبرد معروف تاریخی میونگ نیانگ تمرکز کرده، دو قسمت بعدی ماجراجویی‌های دیگری را به نمایش خواهند گذاشت. دریاسالار در روز اول نمایش بیش از 680 هزار تماشاچی را به سالن‌های سینماها کشاند و بهترین فروش روز اول تاریخ سینمای کره را برای یک محصول داخلی (و هم‌چنین خارجی) به همراه آورد. در عین حال، این درام تاریخی اولین فیلم سینمایی تاریخ این کشور است که توانسته بیش از صد میلیون دلار فروش کند. کیم هان‌مین کارگردان فیلم کار فیلم‌سازی را از سال 1995 با ساخت فیلم‌های کوتاه شروع کرد و بهشت اولین فیلم بلند سینمایی اوست که در سال 2007 به نمایش عمومی درآمد. دریاسالار چهارمین فیلم بلند سینمایی این کارگردان به حساب می‌آید. او برای این فیلم جایزه‌ی بهترین کارگردانی دو مراسم جوایز بول و آسیااستار را دریافت کرد. مراسم جوایز بول توسط روزنامه‌ی قدیمی «ال ال بو» برگزار می‌شود و اعتبار زیادی در داخل کره جنوبی دارد.
دریاسالار در کنار رکوردشکنی در جدول گیشه‌ی نمایش کره جنوبی، در خارج از کشور هم رکوردشکنی کرده است. تماشاگران سینما در آمریکای شمالی بیش از دو و نیم میلیون دلار برای تماشای آن پرداخت کرده‌اند، تا آن را تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم کره‌ای در این منطقه کنند. رکورددار قبلی اکشن ماجراجویانه میزبان ساخته بونگ جون‌هو بود. این فیلم در سال 2007 موفق به فروشی 2/2 میلیون دلاری در آمریکای شمالی شد. قرار شده است این فیلم با وجود حال‌وهوای گودزیلایی و ضدآمریکایی‌اش صاحب یک نسخه‌ی انگلیسی‌زبان شود و طبق معمول دیگر فیلم‌های موفق خارجی‌زبان در هالیوود مورد اقتباس قرار گیرد و بازسازی شود.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: