نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1391/10/10


فیلم‌های در انتظار «اسکار»

اسکاری‌های 2013

پرویز نوری

با آغاز خزان هر سال، فصل آثار با پرستیژ و ظاهراً سنگین و رنگین فرا می‌رسد. فصل فیلم‌های جایزه‌بگیر که معمولاً اسکاری‌ها هم از بین همین فیلم‌ها ظاهر می‌شوند. نگاه کنیم به فیلم‌هایی که احیاناً در فهرست اسکاری‌های 2013 دیده خواهند شد.

استاد - The Master

فیلم تفکربرانگیز پل تامس اندرسن به دنبال درام 2007 او خون به پا می‌شود به گفته‌ی بازیگرش فیلیپ سیمور هافمن «داستان ال. ران هوبارد نیست». هافمن نقش «لنکستر داد» را بر عهده دارد که رهبر پرجذبه‌ی جنبشی دهه‌ی 1950 است و به نظر می‌رسد شباهت‌هایی هم به «سانتیالوژی» داشته باشد؛ سیستم اعتقاد دوستانه‌ای که هوبارد در 1952 به وجود آورد. هافمن می‌گوید: «سانتیالوژی یکی از بزرگ‌ترین جنبش‌های زمان خود بود اما بسیاری جنبش‌های دیگر هم در همان زمان‌ها ایجاد شد». به هر رو، شایعه‌ی «فیلم سانتیالوژی» مدام در اطراف این پروژه به گوش می‌رسید. البته شخصیت اصلی این فیلم «داد» نیست بلکه مرد الکلی درب و داغانی است به اسم فردی کوئل (یوآکین فنیکس) که احساس می‌کند سال‌های پس از جنگیدن در جنگ جهانی دوم، او را متلاشی کرده است. فنیکس می‌گوید: «اندرسن جذب قهرمانان جنگ می‌شود که چه‌گونه بعد از جنگ دوم به خانواده برگشته‌اند». در واقع کوئل زیر پر و بال «داد» و همسر خود (ای آدامز) قرار می‌گیرد. هافمن می‌افزاید: «شخصیت یوآکین درست مانند یک سگ کتک‌خورده است».

زندگی پی - Lie of Pi

هنگامی که در سال 2001 رمان «زندگی پی» اثر یان مارتل به بازار آمد خواننده‌ها را به تحسین واداشت. قصه‌ی پسربچه‌ای هندی که در دریا به همراه یک ببر بنگالی گم می‌شد و سرانجام هم نجات پیدا می‌کرد. مارتل خود گفته است: «بسیاری از مردم با ماجرای رمان نزدیکی احساس می‌کنند و اغلب آن را به سرطان، حمله خشونت‌بار و مرگ‌ومیر تشبیه می‌سازند. شنیده‌ام که مثلاً آدمی گفته من سرطان دارم و سرطان عین ببر می‌ماند و من باید این ببر را نابود کنم». تعدادی از فیلم‌سازهای سرشناس علاقه‌مند بودند رمان پرفروش مارتل را فیلم کنند از جمله ام. نایت شامالان (حس ششم)، الفونسو کوآرون (فرزندان انسان) و ژان‌پیر ژونه (املی پولن) اما عاقبت این قصه از درگیری میان مرگ و زندگی مورد توجه آنگ لی قرار گرفت که به خاطر فیلم کوهستان بروکبک اسکار گرفته بود. آنگ لی معتقد بود:‌«این داستان فوق‌العاده است. ما بازیگرهای بزرگی نداشتیم اما گرفتاری‌هایی داشتیم به خاطر آب، بچه‌ها، حیوانات و طریقه‌ی سه‌بعدی؛ همه‌ی چیزهایی که فیلم‌سازها باید از آن‌ها اجتناب کنند». بعد هم درگیری کمپانی فاکس با بودجه‌ای که فیلم‌ساز می‌خواست (لی به‌درستی نمی‌گفت چه‌قدر می‌خواهد ولی معلوم بود که بودجه حدود هشتاد میلیون دلار است). به هر حال، فیلم‌ساز تایوانی توانست آن‌ها را راضی کند با یک بازیگر جوان ناشناس به اسم سراج شارما – که نقش نوجوانی قهرمان داستان یعنی «پی» را عهده‌دار شود – فیلم را از هند تا کانادا مقابل دوربین برد. به نظر می‌رسد زندگی پی در رشته‌های مختلف البته افه‌های بصری – در فهرست اسکاری‌ها باشد.

آنا کارنینا - Anna Karenina

از رمان کلاسیک 1877 تولستوی بارها در سینما و تلویزیون اقتباس شده و این بار جو رایت نگاهی نو به آن داشته است: «من نمی‌خواستم دوباره یک فیلم با معیار همیشه تاریخی بسازم. این ایده را دوست داشتم که در یک لوکیشن پیاده کنم. وقتی رقص ناتاشا (اورلاندو فیگس) را خواندم و او درباره‌ی جامعه‌ی قرن نوزدهم روسیه و زندگی آن دوران گفته بود و خاص تئاتر بود، مرا سخت شیفته‌ی خود کرد».
رایت – سازنده‌ی غرور و تعصب (2005) و تاوان (2007) – ایده را به گونه‌ای مستقل به کار گرفت. بیش‌تر اکشن‌ها – از جمله مسابقه‌ی اسب‌سواری، توفان برف و رقص‌های سالن بزرگ – در تئاتر پیاده شد و فیلم جسورانه بدون آن‌که چیزی مانع واقعیت ماجرا شود، به بازگویی وقایع پرداخت. کایرا نایتلی به نقش آنا ظاهر شده که به همسری یک اریستوکرات (جود لا) درآمده و با افسر سواره‌نظام (آیرون تیلر جانسن) آشنا می‌شود. رایت که با نایتلی در دو فیلم قبلی‌اش همکاری داشته، در مورد او می‌گوید: «تصور می‌کنم بهترین بازی زندگی‌اش باشد». تام استوپارد – که فیلم‌نامه‌ی شکسپیر عاشق از اوست – فیلم‌نامه را نوشته است.

لینکلن Lincoln

استیون اسپیلبرگ نه فقط شباهت تام دانیل دی لوییس را به شانزدهمین رییس جمهور آمریکا نشان می‌دهد بلکه ثابت می‌کند واجد همان کیفیت متفکرانه‌ای است که از او آن شخصیت تاریخی را ساخته است. اسپیلبرگ گفته است: «لینکلن شخصیت بسیار پیچیده‌ای داشته و در آن واحد هم به‌شدت روشن و هم کاملاً ناپیدا... برای تصمیم‌گیری بسیار محتاط بوه است. به همین لحاظ هم هست که مخالفان اغلب از او به دلیل سستی در تصمیم انتقاد کرده‌اند». اسپیلبرگ برای ترسیم شخصیت لینکلن از کتاب مورخی به نام دوریس کرنز گودوین بهره گرفته است. فیلم‌نامه را تونی کوشنر فقط با استفاده بخش‌هایی از کتاب گودوین نوشته، و توجهش بیش‌تر روی چهار ماه آخر زندگی لینکلن و استراتژی سیاسی‌اش در کمک به پیروزی در جنگ داخلی بوده است. اسپیلبرگ در مورد دی لوییس می‌گوید: «او را هنگام فیلم‌برداری آقای رییس جمهور صدا می‌کردم، من همه‌ی بازیگران‌ام را به اسم شخصیتی که در فیلم دارند، صدا می‌زنم».

بینوایان - Les Miserables

در همان سالی که تام هوپر برای فیلم سخنرانی پادشاه اسکار گرفت می‌دانست که برای فیلم بعدی‌اش اقتباس موزیکال موفق تئاتری دهه‌ی 1980 کلاسیک قرن 19 ویکتور هوگو (بینوایان) را در نظر گرفته است. زمانی بود که هوپر، آن هاتاوی را در نقش «فانتین» به هنگام خواندن آواز «من رویایی از یک رویا دارم» روی صحنه‌ی تئاتر دید و به خود گفت «این شگفت‌انگیزترین نمایشی است که دیده‌ام». صرف‌نظر از بازیگران قدرتمند نمایش یعنی هاتاوی و هیو جکمن، هوپر آزمایش سایر بازیگران را در نیویورک و لندن در تابستان گذشته آغاز کرد. جکمن درباره‌ی این جلسه گفته است: «بیش‌تر شبیه به یک کلاس آموزشی بود». او که برنده‌ی جایزه‌ی «تونی» شده بود، مجدداً به قالب زندانی که تبدیل به یک سیاستمدار می‌شود یعنی ژان والژان فرو رفت که مدام در گریز از دست پلیس سرسخت ژاور - با بازی راسل کرو – است. کرو که چندین هفته زیر نظر مربیان صدا به تمرین پرداخت کرو می‌گوید: «هرگز چنین چالشی برای آوازخوانی در فیلمی نداشته‌ام. هنوز هم مطمئن نیستم که چه کرده‌ام.».

هابیت، سفر غیرمنتظره - The Hobbit An Unexpected Journey

این اقتباس پیتر جکسن از رمان جی. آر. آر تالکین نیز قاعدتاً مانند تریلوژی قبلی‌اش ارباب حلقه‌ها عظیم است. بجز «هابیت» سیزده کوتوله هم برای فتح و دستیابی به گنجینه‌ی اژدها به ستیز برمی‌خیزند. جکسن طی ماه‌ها فیلم‌برداری در نیوزیلند با تکنولوژی پیشرفته، می‌کوشد داستان زندگی را بازگو کند. مارتین فریمن – که نقش قهرمان ماجرا بیلبو باگینز را به عهده دارد – می‌گوید: «روزها می‌آمد و می‌گذشت و ما با خودمان نجوا می‌کردیم آیا واقعاً این فیلم تمام  می‌شود؟». پس از توفیق شگرف جکسن در ارباب حلقه‌ها، و ترجمه‌ی سینمایی افسانه‌ی تالکین، او اکنون تقدیر بشری را در این حماسه دو قسمتی تجسم می‌بخشد.

سی دقیقه پس از نیمه‌شب - Zero Dark Thirty

تحقیق کاترین بیگلو در بازگویی ماجرای به دام انداختن و کشتن اسامه بن لادن، شاید بحث‌ انگیزترین فیلم سال باشد. برای ترسیم این موضوع پررازورمز، بیگلو به همراه فیلم‌نامه‌نویس‌اش مارک بول – که به خاطر فیلم‌نامه‌ی مهلکه اسکار گرفتند – به روی قهرمان‌های ناشناس که در پشت صحنه‌ها برای شکار بن لادن فعالیت کرده‌اند، تأکید داشته‌اند و به گونه‌ای نخواسته‌اند اوباما را به خاطر این اقدام تحسین کنند. بول گفته است:‌ «هیچ مسأله‌ی سیاسی در فیلم وجود ندارد و هیچ نظریه‌ای هم ارائه داده نمی‌شود... خیلی‌ها با تماشای فیلم حیرت خواهند کرد، و اوباما در فیلم اصلاً دیده نمی‌شود». در فیلم حدود صد نقش با دیالوگ وجود دارد و شخصیت‌های اصلی‌اش چند مأمور سازمان سیا هستند.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: