نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/05/18


رکوردشکنی در سینمای چین

نمایش «هیولا»ی چینی و موفقیتش در گیشه

کیکاووس زیاری
شکار هیولا

 

اکشن سه‌بعدی شکار هیولا (Monster Hunt) که به‌تازگی در سینماهای چین روی پرده رفته است، در یازدهمین روز نمایشش موفق به رکوردشکنی شد و لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای چین را از آن خود کرد. این محصول زنده/ انیمیشنی طی یازده روز نمایش عمومی نزدیک به 222 میلیون دلار فروخت و جایگاه کمدی جاده‌ای گم‌شده در تایلند را تصاحب کرد. رکوردشکنی تعجب‌برانگیز شکار هیولا در حالی صورت گرفته که نمایش آن تازه آغاز شده است و هنوز جای زیادی برای فروش بیش‌تر دارد. فیلم در سه روز اول نمایش حدود 108 میلیون دلار فروش کرد، که این رقم هم رکوردشکنی دیگری به حساب می‌آید. فروش این کمدی ماجراجویانه در هفته‌ی دوم نمایش حدود 113 میلیون دلار بود. شکار هیولا که در کوتاه‌ترین زمان ممکن لقب پرفروش‌ترین فیلم سینمای چین را از آن خود کرده است، طبق پیش‌بینی اهل فن می‌تواند به فروش مجموع بالای سیصد میلیون دلار دست یابد. تا به حال نوزده میلیون تماشاچی فیلم را دیده‌اند و گفته می‌شود برخی بیش از یک بار به تماشای آن نشسته‌اند.
سروصدا و جنجال پیرامون این فیلم از اوایل سال 2014 آغاز شد؛ زمانی که کای کو هنرپیشه‌ی سرشناس چینی که قرار بود نقش اصلی را بازی کند، همراه پسر جکی چان به دلیل استعمال مواد مخدر دستگیر شد. دستگیری او باعث شد تا سازندگان فیلم به سراغ جینگ بوران بروند. اما مطرح شدن نام کای کو در رسانه‌ها با نام فیلم شکار هیولا گره خورد و برخی رسانه‌ها هم با تیتر شیطنت‌آمیز «پلیس به شکار هیولا پرداخت» به استقبال ماجرا رفتند که منظورشان از «شکار هیولا» دستگیری کای کو بود! اما دستگیری این بازیگر روند تولید فیلم را کند نکرد و بلافاصله تولیدش آغاز شد. رسانه‌ها از دو رقم چهل و پنجاه میلیون دلار به عنوان بودجه‌ی فیلم نام برده‌اند. منتقدانی که فیلم را پسندیده‌اند می‌گویند تهیه‌کنندگانش زمان بسیار خوبی را برای اکران عمومی آن انتخاب کرده‌اند. این کمدی ماجراجویانه هم‌زمان با تعطیلات تابستانی مدارس روی پرده رفته و با وجود گرمای فصل، سخت مورد توجه بچه‌ها و خانواده‌های‌شان قرار گرفته است. کارشناسان ماه ژوییه را به صورت غیررسمی، ماه نمایش فیلم‌های چینی در سینماهای این کشور می‌دانند. در این ماه، فیلم‌های هالیوودی کم‌تری اکران می‌شوند و فضای مناسبی برای اکران آثار داخلی به وجود می‌آید. به همین دلیل رسانه‌های گروهی از این ماه به عنوان دوره‌ی «خاموشی» (blackout) اسم می‌برند.
شروع شکار هیولا در یک دنیای باستانی است که شباهت زیادی به خاورمیانه در قرون وسطی دارد و هیولاها حکمران آن هستند. بین هیولاها جنگی در جریان است و یک ملکه‌ی هیولا همراه همسر و نگهبان مخصوص خود راهی دنیای آدم‌ها می‌شود. خیلی زود بین دو دنیای هیولاها و آدم‌ها ارتباطی برقرار می‌شود و با از راه رسیدن شکارچیان هیولاها، داستان فیلم وارد مرحله تازه‌ای می‌شود. شخصیت اصلی داستان، به نام ووبا، هیولایی است که برای سلطان شدن آفریده شده است و می‌تواند به جنگ داخلی دراز مدت هیولاها پایان دهد.
رامان هویی، کارگردان فیلم، تحصیل‌کرده‌ی سینما در آمریکا است و با دنیای انیمیشن و فانتزی بیگانه نیست. او در کنار همکاری در تولید چند انیمیشن معروف مثل مورچه‌ها و ماداگاسکار یکی از دو کارگردان شرک3 هم بوده است. این هنرمند هنگ‌کنگی‌تبار به دنبال ساخت چند انیمیشن کوتاه، با شکار هیولا رسماً به جرگه‌ی فیلم‌سازان حرفه‌ای پیوسته است. تعدادی از بازیگران محبوب چینی و هنگ‌کنگی نقش‌های اصلی فیلم او را ایفا کرده‌اند. رسانه‌های گروهی می‌گویند تبلیغات شفاهی و دهان به دهان تماشاگران، عامل مهمی در موفقیت بالای آن در گیشه بوده است.
رکورددار قبلی فروش در گیشه‌ی داخلی چین کمدی جاده‌ای گم‌شده در تایلند (2012) بود؛ فیلمی که با فروش 202 میلیون‌دلاری‌اش، دو سال رکورددار بود. ژو ژنگ بازیگر سرشناس چینی با این فیلم اولین کار سینمایی خود را در مقام کارگردان ارائه کرد. جالب است که این کمدی کم‌خرج، فاصله‌ی بسیار زیادی با محصولات پرخرج و سه‌بعدی هالیوودی و حتی چینی داشت. داستان فیلم که منتقدان آن را پاسخ چینی به کمدی خماری صبحگاهی هالیوود می‌دانند، درباره دو آدم با اخلاق‌های متفاوت است که ناخواسته همسفر می‌شوند و به تایلند می‌روند. هزینه‌ی تولید این کمدی حدود پنج میلیون دلار شد و به همین دلیل، تحلیل‌گران از موفقیت دویست میلیون دلاری آن به عنوان یک گنج دست‌نخورده برای تهیه‌کنندگانش اسم بردند. تماشاگران چینی برای دیدن این فیلم، بلیت‌های شش‌ونیم دلاری خریده بودند.
شکار هیولا به عنوان موفق‌ترین فیلم تاریخ سینمای چین، برای تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم اکران‌شده در سینماهای این کشور باید با چهار فیلم هالیوودی رقابت کند. کارشناسان خوش‌بینانه اظهار امیدواری می‌کنند که این اتفاق در آینده‌ی نزدیک بیفتد. اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا این فیلم در عالم واقعیت می‌تواند به چنین موفقیت کلانی دست پیدا کند؟ در حال حاضر تند‌وتیز7 پرفروش‌ترین فیلم سینماهای چین است. این فیلم که از ماه گذشته در این کشور آسیایی به نمایش درآمده، تا امروز به فروش مجموع 390 میلیون دلار دست یافته است. پس از آن، فیلم‌های تبدیل‌شوندگان: عصر انهدام، انتقام‌جویان: عصر اولترون و دنیای ژوراسیک قرار گرفته‌اند که به‌ترتیب 320 ، 240 و 229 میلیون دلار فروخته‌اند.
از بازار سینمای چین به عنوان دومین بازار بزرگ و پررونق دنیا، پس از آمریکا، اسم می‌برند. جمعیت بالای این کشور، زمینه‌ی بسیار خوب و مساعدی را برای موفقیت محصولات سینمایی فراهم کرده است و تهیه‌کنندگان هالیوودی با عنایت به این نکته، به دنبال کسب سود بیش‌تر از این بازار هستند. در این بین هنرمندان داخلی هم بی‌کار ننشسته‌اند و با تولید محصولات بومی جذاب تلاش می‌کنند تماشاگران را به سمت فیلم‌های خود بکشانند. در چند سال اخیر رقابت سختی بین تولیدات بومی و بلاک‌باسترهای هالیوودی وجود داشته و فیلم‌های چینی توانسته‌اند به صورت رقیبی جدی برای محصولات پرسروصدا و پرخرج آمریکایی درآیند. در سال 2014 کمدی/ درام «رفقای جدایی» (breakup boddies) با فروشی 188 میلیون‌دلاری پس از تبدیل‌شوندگان: عصر انهدام لقب دومین فیلم پرفروش سال سینماهای چین را به خود اختصاص داد. در سال 2013 هم سفر به غرب با فروشی 197 میلیون‌دلاری، پرفروش‌ترین فیلم سال سینماهای این کشور شد.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: