نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/08/09


رکوردشکنی تازه؟

آسیاتک (3): گل‌های زرد در باغ پاییزی گیشه‌ی سینمای ویتنام

کیکاووس زیاری

 

موفقیت ناگهانی و دور از انتظار گل‌های زرد چمنزار تعجب و شگفتی تحلیلگران اقتصادی سینما را در ویتنام برانگیخته است. این موفقیت کلان در حالی نصیب این فیلم شده که خود سازندگانش از قبل نسبت به فروش بالای آن ابراز اطمینان کرده بودند. ویکتور وو فیلم‌ساز ویتنامی آمریکایی‌تبار، کارگردان این درام اکشن است. فیلم که اول اکتبر روی پرده‌ی سینماهای ویتنام رفت، طی پانزده روز نمایش، نزدیک به سه میلیون دلار فروش کرد و توانست حدود نهصد هزار تماشاچی را جذب خود کند. حدود هفتاد سالن در حال نمایش فیلم هستند و اهل فن‌ می‌گویند به‌زودی رکورد پرفروش‌ترین محصول کل تاریخ سینمای ویتنام را‌ می‌شکند. با توجه به میزان استقبال تماشاگران داخلی از گل‌های زرد... این پیش‌بینی چندان هم دور از انتظار به نظر نمی‌رسد و فیلم برای کسب عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای کشورش باید بالای چهار میلیون دلار فروش کند.
شرکت فیلم‌سازی گالکسی مدیا اند اینترتینمنت تهیه‌کننده‌ی این فیلم، سال قبل هم یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای کشور را با عنوان قلب انتقام‌جو تهیه کرده بود. گل‌های زرد... هم مثل تعداد دیگری از فیلم‌های موفق دنیای سینما، فیلم‌نامه‌ی اقتباسی‌اش را از یک نوول موفق و پرخواننده گرفته است. این نوول با همین نام اثری از نگوین نات آنت نویسنده‌ی مشهور ویتنامی است و داستان رقابت‌ها، حسادت‌ها، رفاقت‌ها و چالش‌های یک پسر دوازده‌ساله با برادر کوچکش را به تصویر‌ می‌کشد. این داستان در اواخر دهه‌ی 1980 رخ‌ می‌دهد که کشور ویتنام در حال تجربه‌ی نوع تازه‌ای از زندگی بود.
دین تی‌تان هونگ یکی از تهیه‌کنندگان فیلم، رمز موفقیت بالای مالی فیلم را در مضمون آن‌ می‌داند و‌ می‌گوید: «این داستان خاطرات دوران کودکی و احساسات دوست‌داشتنی همه‌ی ما را دوباره زنده و بیدار‌ می‌کند. طبیعت تازه و جذاب فیلم یک تجربه‌ی جدید برای تماشاگران ویتنامی است. برای ده سال، بازار سینمایی ویتنام پر شده بود از کمدی‌های بزن‌وبکوب، اکشن و کارهای ترسناک. اما گل‌های زرد... تماشاگران را وارد دنیای تازه و متفاوتی‌ می‌کند.»
منتقدان و رسانه‌های گروهی هم استقبال خوبی از فیلم کرده‌اند و بحث درباره آن به فضای مجازی هم کشیده شده است. همین موفقیت باعث شده تا تهیه‌کنندگان فیلم به فکر اکران آن در تمام کشورهای منطقه و حتی دورتر از آن بیفتند. به گفته‌ی منتقدان سینما، در شرایطی که فیلم‌های ترسناک ویتنامی با حال‌وهوای خاص خود بیش‌ترین تعداد بیننده را جذب می‌کنند، موفقیت گل‌های زرد.. قابل بحث و بررسی است.
سینمای کم‌رونق و محدود ویتنام صاحب تعداد زیادی کارگردان مطرح نیست؛ و ویکتور وو یکی از آن‌هاست. این فیلم‌ساز چهل‌ساله متولد کالیفرنیا که ملیت دوگانه‌ی ویتنامی/ آمریکایی دارد، فیلم‌نامه‌نویس هم هست. نام او با جنجال‌هایی هم در سرزمین مادری‌اش گره خورده است و با این حال، فیلم‌هایش با موفقیت بالای مالی و انتقادی روبه‌رو‌ می‌شوند. با نمایش تعداد بیش‌تری فیلم خارجی و هالیوودی در ویتنام، معلوم‌ می‌شود فیلم‌نامه‌های ویکتور وو چندان هم اریژینال نیستند. رسانه‌هایی که این فیلم‌ساز را به عدم صداقت و دروغ‌گویی متهم‌ می‌کنند، بر این باورند که او یک کپی‌کار ماهر است و با زدن آثار دیگران به نام خود، دست به سرقت ادبی‌ می‌زند. این ادعا از سوی فیلم‌ساز رد شده و با این حال، رسانه‌ها از شباهت آشکار و نود درصدی فیلم دوزخ او با فیلم هالیوودی متلاشی‌شده وولفگانگ پترسن سخن‌ می‌گویند. مصاحبه‌ی مطبوعاتی وو برای توضیح در این باره، نه‌تنها کمکی به وی نکرد بلکه باعث شد تا از سوی رسانه‌های گروهی لقب آدمی ریاکار را بگیرد. وی در این مصاحبه گفت زمان ساخت فیلم از روش متداول هالیوودی و سبک هیچکاکی بهره گرفته، که همه‌ی فیلم‌های هالیوودی از آن پیروی‌ می‌کنند.
نتیجه‌ی کار این شد که اتحادیه‌‌ی فیلم‌سازان ویتنام به تماشای دوباره فیلم او و پترسن نشستند. در نهایت اتحادیه تصمیم گرفت فیلم را به دلیل شباهت آشکار با فیلم پترسن از حضور در رقابت‌های مراسم جوایز گلدن کایت (که بهترین‌های سال سینمای ویتنام را انتخاب‌ می‌کند) محروم کند. با این وجود فیلم دیگر وو نامه‌‌ی خونین که یک اکشن بود، توانست در این مراسم جوایز بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر مرد و فیلم‌برداری را بگیرد! این موفقیت هم در حالی نصیب فیلم شد که منتقدان و رسانه‌ها اتهام مشابهی را درباره کپی‌برداری آن از چند محصول مطرح چینی و کره‌ای مطرح کردند. ویکتور وو از سال 2003 تا به حال یازده فیلم سینمایی ساخته است که تعدادی از آن‌ها جوایز مهمی از مراسم گلدن کایت گرفته‌اند.
وی در عین حال کارگردان دومین فیلم پرفروش کل تاریخ سینمای ویتنام قلب انتقام‌جو هم هست. در این فیلم ترسناک که سال گذشته‌ی میلادی در ویتنام اکران شد، از سنت‌های همیشگی ژانر وحشت ویتنامی استفاده شده است. این درام روان‌کاوانه درباره زنی در حال مرگ است که در بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفته و صاحب قلب تازه‌ای شده است. کابوس‌هایی که زن پس از بهبودی‌ می‌بیند او را به عمارت بزرگی‌ می‌رساند که حوادث تازه‌ای در انتظارش است. فیلم که بر اساس یک نمایش موفق ساخته شده، در زمان نمایش عمومی کمی بالای چهار میلیون دلار فروش کرد اما نتوانست رکورد فروش کمدی جوان‌پسند احمق برای عشق2 را بشکند؛ این کمدی که لقب پرفروش‌ترین محصول تاریخ سینمای ویتنام را یدک‌ می‌کشد، سال گذشته روی پرده رفت و با مشارکت مالی صنعت سینمای کره‌ی جنوبی (که شهرت زیادی در ویتنام دارد) ساخته شده است. نمایش عمومی فیلم در شصت سالن، فروشی نزدیک به چهار و نیم میلیون دلار نصیبش کرد. تای هوآ بازیگر معروف آسیای جنوب شرقی نقش اصلی فیلم را بازی کرده است. او در داستان فیلم یک تاجر موفق ویتنامی است که مدام عاشق‌ می‌شود. فرق این عاشق‌پیشه با بقیه‌ی عاشق‌پیشه‌ها این است که با هر بار دل‌باختن، تبدیل به آدمی فقیر‌ می‌شود! تلاش تاجر جوان برای کسب پول و درآمد تازه، با عاشق شدن دوباره‌اش همراه‌ می‌شود؛ این کمدی عجیب‌وغریب توسط چارلی نگوین ساخته شده و قسمت دوم فیلم موفقی است که در سال 2009 به نمایش درآمد.
تحلیلگران اقتصادی سینما عقیده دارند گل‌های زرد... توانایی غلبه بر احمق برای عشق2 را در جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای کشور دارد. چنین به نظر‌ می‌رسد که جنجال‌های رسانه‌ای علیه ویکتور وو تأثیری بر میزان استقبال تماشاگران از فیلم تازه‌اش نداشته است.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: