نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/08/28


بزرگان از راه می‌رسند

میز خبر: نگاهی به بعضی از مهم‌ترین اخبار سینمای جهان

همکاری یواکین فینیکس و کیسی افلک در «ستاره درخشان دوردست»

 

ساندآن‌سایت: جشنواره فیلم «SXSW» اعلام کرد که اولین نمایش جهانی فیلم جدید ریچارد لینکلیتر با عنوان هر کسی مقداری می‌خواهد (Everybody Wants Some) در شب افتتاحیه بیست‌وسومین دوره از این رویداد سینمایی در یازدهم مارس 2016 در آستین تگزاس خواهد بود. داستان این فیلم کمدی در دنیای دانشجویی دهه‌ی 1980 می‌گذرد و درباره گروهی از بازیکنان بیسبال است که مسیر زندگی‌شان به سوی استقلال فردی و مسئولیت‌های دنیای بی‌نظارت بزرگ‌سالی را طی می‌کنند. لینکلیتر که در سال‌های اخیر فیلم‌هایی مانند مدرسه‌ی راک، برنی، ملت غذای آماده و سه‌گانه‌ی مطرح نیمه‌شب را به کارنامه‌اش افزوده است، سال گذشته با پسر بودن بزرگ‌ترین موفقیت فعالیت‌های سینمایی‌اش را تجربه کرد و با فیلم کاملاً مستقل و شخصی‌اش حتی نامزد جایزه اسکار شد.
ورایتی: کمپانی یونیورسال که زادگاه دراکولا، مرد گرگی و فرانکنستاین است، در دوره و زمانه‌ای که سایر استودیوها بی‌رحمانه سراغ کتاب‌های مصور و رمان‌های گرافیکی رفته‌اند و می‌کوشند ابرقهرمان‌های بعدی مارول و دی‌سی کامیکز را روانه‌ی سینماها کنند، می‌خواهد راهش را عوض کند و سر وقت هیولاهای محبوبش برود؛ هیولاهایی که در عصر طلایی هالیوود حکمرانی می‌کردند.
پلی‌لیست: اگر یک نفر روی سیاره‌ی زمین باشد که عجله‌ای برای دیدن فیلم جدید جنگ ستارگان: فورس برمی‌انگیزد نداشته باشد، آن یک نفر جرج لوکاس است. خالق این کهکشان محبوب، «لوکاس‌فیلم» را در ازای رقم شیرین چهار میلیارد دلار به دیزنی فروخت تا از آن روز بین او و فرزندش فاصله بیفتد. وقتی اولین تیزر فورس برمی‌انگیزد هم منتشر شد لوکاس اصلاً دل‌تنگی نشان نداد و عجله‌ای برای تماشای آن نداشت. در واقع لوکاس در گپ‌وگفتش با «ونیتی فر» توضیح داد که چرا قید جنگ ستارگان را زده است و این طور گلایه کرد: «شما می‌روید و فیلمی می‌سازید اما همه‌ی آن چیزی که دست شما را می‌گیرد، انتقاد است؛ و آدم‌ها قبل از این‌که شما کاری انجام دهید سعی می‌کنند به جای شما و برای شما تصمیم بگیرند. دیگر ساختن این فیلم‌ها جالب و سرگرم‌کننده نبود و نمی‌شد تجربه کرد. اصلاً نمی‌شد کاری کرد!»
ورایتی: در هشتمین مراسم سالانه‌ی «فیلم بِنِفیت» موزه‌ی هنرهای معاصر نیویورک، از کیت بلانشت به خاطر سهم چشم‌گیر و ارزنده‌اش در جهان سینما قدردانی شد. بلانشت که تا امروز دو بار جایزه اسکار را به دست آورده است، هنگام دریافت جایزه‌اش در جمعی که شامل مارتین اسکورسیزی، رونی مارا، داین کروگر و... می‌شد، به حمله‌های اخیر پاریس هم اشاره کرد: «تمام کارها و تلاش‌های من ناچیز به نظر می‌رسند وقتی می‌بینیم که در حال حاضر در جهان چه می‌گذرد.»
دِ رَپ: یواکین فینیکس و کیسی افلک قصد دارند برای ساخت وسترنی با عنوان ستاره‌ی درخشان دوردست (Far Bright Star) دوباره با هم همکاری کنند. این فیلم که فینیکس نقش اصلی آن را بازی می‌کند و افلک کارگردانی را بر عهده خواهد داشت، بر اساس رمانی به همین نام از رابرت اولمستد شکل می‌گیرد که در سال 2009 منتشر شد. داستان هم در سال 1916 می‌گذرد و درباره سرباز کهنه‌کار و سال‌خورده‌ای (فینیکس) است که گروهی را برای شکار یک انقلابی مکزیکی، پانچو ویلا، رهبری می‌کند. همکاری قبلی افلک و فینیکس به کمدی من هنوز این‌جا هستم (2010) برمی‌گردد که درباره تغییر حرفه‌ی فینیکس از بازیگر به یک خواننده‌ی موسیقی رپ (رَپِر) بود.
ورایتی: دیوید او. راسل کارگردان و مایکل ویلکینسن طراح لباس، بعد از احیای سبک پوشش مردم دهه‌ی 1970 در گوشبری آمریکایی (2013) و کسب نامزدی‌های اسکار، برای پروژه‌ی بعدی‌شان سراغ کار به‌مراتب جاه‌طلبانه‌تری رفته‌اند. آن‌ها در فیلم جدیدشان با عنوان جوی (با بازی جنیفر لارنس، برادلی کوپر، رابرت دنیرو، ایزابلا روسلینی و...) زندگی و تکامل یک زن را از زمان دانشجویی تا مادری پابه‌سن‌گذاشته در یک دوره‌ی زمانی سی‌ساله به تصویر کشیده‌اند. این دو برای این کار از 45 دست لباس استفاده کردند تا درام زندگینامه‌ای جوی را خلق کنند؛ فیلمی که می‌تواند شانس امسال آن‌ها برای درخشش در فصل جوایز و مراسم اسکار باشد.
پلی‌لیست: اولین پیش پرده (ترِیلِر) فیلم تبهکاری حالا مرا می‌بینید2 در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. این فیلم که قرار است از اولین بلاک‌باسترهای تابستانی سال آینده باشد، دوباره بازیگران برجسته و مهم فیلم اول را کنار هم جمع کرده است؛ مارک رافلو، وودی هارلسن، جسی آیزنبرگ، مورگان فریمن و مایکل کین. مدیرعامل کمپانی «لاینزگیت» که تولیدکننده‌ی حالا مرا می‌بینید2 است، باور دارد که این دنباله فروش قابل‌توجه قسمت اول (350 میلیون دلار) را پشت سر خواهد گذاشت و کمپانی‌اش از حالا به فکر تولید قسمت سوم این مجموعه است.
ورایتی: با وجود عرضه‌ی فیلم‌های جدید در شبکه‌ی نمایش خانگی ایالات متحده و راه یافتن چهار عنوان به فهرست ده فیلم پرفروش برتر در هفته‌ی منتهی به پانزدهم نوامبر، هیچ‌کدام از این فیلم‌ها نتوانستند در صدر جدول فروش قرار بگیرند و انیمیشن حیرت‌انگیز و تحسین‌شده‌ی استودیوهای والت دیزنی، پشت ‌و رو، را از صدرنشینی پایین بکشند. در این میان حتی از دست جدیدترین فیلم مجموعه‌ی ترمیناتورها (با حضور آرنولد شوارتزینگر بعد از سال‌ها دوری) هم کاری برنیامد. پشت و رو که اولین انیمیشن پیکساری‌ها در سال میلادی جاری است، برای دومین هفته‌ی پیاپی در صدر جدول باقی ماند. البته پنجمین ترمیناتور در جدول پرفروش‌ترین دیسک‌های بلو.ری با یک درصد فروش بهتر توانست به‌سختی در رتبه‌ی نخست قرار گیرد و بالأخره به‌نوعی جایگاه اولی را از پشت و رو بگیرد!

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: