نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/09/09


کوپولا، گدار و چند داستان دیگر

میز خبر: نگاهی به آخرین و مهم‌ترین اخبار سینمای جهان

فرانسیس فورد کوپولا

 

ورایتی: کوپولا و پانزدهمین جشنواره‌ی فیلم مراکش
پانزدهمین جشنواره‌ی فیلم مراکش 93 فیلم از 33 کشور جهان را نمایش خواهد داد و مثل دوره‌های قبلی‌اش، فیلم‌های مطرح و چهره‌های برجسته‌ای از جهان سینما را دعوت به همکاری کرده است که از آن جمله می‌توان به فرانسیس فورد کوپولا به عنوان رییس هیأت داوران و بازیگرانی نظیر بیل موری و ویلم دافو اشاره کرد. فیلم جدید بری لوینسن که کمدی با عنوان «Rock the Kasbah» است (و می‌شود نامش را با شوخ‌طبعی قصبه را بترکون ترجمه کرد) قرار است به عنوان فیلم افتتاحیه‌ی جشنواره به نمایش درآید.

پلی‌لیست: پنجاه‌سالگی «پیرو خله»
در حالی که ماه آینده بیش‌تر سالن‌های سینمای ایالات متحده و کشورهایی که فیلم‌های روز سینمای جهان را هم‌زمان اکران می‌کنند به تسخیر قسمت جدید فیلم جنگ ستارگان با عنوان فرعی فورس برمی‌خیزد درمی‌آیند، شاید برخی از دوست‌داران سینما بخواهند فیلمی را تماشا کنند که بیش از «فورس» سینما را تحت تأثیر خودش قرار داده است. پنجاه‌سالگی فیلم مهم و موفق پیرو خله ساخته‌ی ژان لوک‌گدار فرارسیده و قرار است این موضوع بهانه‌ای شود برای نمایش نسخه‌ی ترمیم‌شده‌ی جدیدی از این فیلم.

اسکرین‌دیلی: جایزه‌ی بزرگ «توکیو فیلمکس» برای «تارلو»
تارلو
(Tharlo) به کارگردانی فیلم‌ساز تبتی پیما سیدن، جایزه‌ی بزرگ و جایزه‌ی هیأت داوری دانشجویان پانزدهمین جشنواره‌ی «توکیو فیلمکس» را دریافت کرد. این جشنواره که یک‌شنبه شب به کارش پایان داد، یک جایزه‌ی نقدی شش هزار دلاری هم به تارلو داد و هیأت داورانش فیلم را این طور تحسین کردند: «ایده و مفهوم ساده‌ای، این‌که مردی به دنبال کارت شناسایی‌اش است اما با هویتش دچار مسأله می‌شود، به‌زیبایی به زبان سینما برگردانده شده است.»

ورایتی: اظهار نظر جنیفر لارنس درباره «جوی»
جنیفر لارنس که این روزها با اخبار مختلفی در کانون توجه قرار دارد (جدا از موفقیت آخرین قسمت از فیلم‌های مسابقه‌های هانگر در گیشه، قصدش برای نشستن روی صندلی کارگردانی را هم اعلام کرده است!) شنبه‌شب درباره فیلم جدیدش جوی به کارگردانی دیوید او. راسل گفت: «این فیلم ادای احترام به زنانی است که قهرمانان بی‌اسم‌ورسم و ناشناخته‌ی خانه‌های‌شان هستند.» او هم‌چنین درباره سومین همکاری‌اش با راسل و در تحسین او گفت: «تا روزی که بمیرم، در هر فیلمی که دیوید بخواهد بازی می‌کنم.» البته راسل هم در پاسخ با شوخ‌طبعی گفت: «این اولین شخصیت در سه همکاری ماست که دیوانه نیست.»

پلی‌لیست: تأثیرپذیری «جنگ ستارگان» از مالیک، فورد و کوروساوا
تأثیرپذیری فیلم‌های حماسی جنگ ستارگانِ جرج لوکاس از آثار آکیرا کوروساوا (به‌خصوص دژ پنهان) و جان فورد بر کسی پوشیده نیست و بارها به آن اشاره شده است. اما جی.جی. ابرامز در جدیدترین اظهار نظرش به عنوان کارگردان جنگ ستارگان: فورس برمی‌خیزد علاوه بر این‌ها از ترنس مالیک و فیلم‌هایش هم به عنوان منابع الهام‌بخشش نام برده است.

ورایتی: رومن پولانسکی تحویل آمریکایی‌ها نخواهد شد
ظاهراً رومن پولانسکی دیگر در خطر تحویل داده شدن به دادخواهان آمریکایی توسط مقامات مسئول لهستانی نیست. این موضوع به همان پرونده‌ی بدنام پولانسکی و تعرضش به دختری سیزده‌ساله در لس‌آنجلس اواخر دهه‌ی 1970 برمی‌گردد. یان اولژِوسکی به عنوان یکی از وکلای پولانسکی به خبرگزاری رویترز گفت: «از طرف پولانسکی می‌توانم بگویم که ما با بسته شدن این پرونده واقعاً به آسایش خاطر رسیدیم. حالا پولانسکی دوباره می‌تواند در لهستان به فیلم‌سازی بپردازد.» پولانسکی که تابعیت لهستانی و فرانسوی دارد از این پس می‌تواند در آزادی کامل در لهستان زندگی و کار کند.

اسکرین‌دِیلی: ریدلی اسکات و آغاز پروژه‌ی «بیگانه»
ریدلی اسکات در حال حاضر در استرالیا به دنبال لوکیشن‌های مناسب است تا فیلم‌برداری بیگانه: پیمان را آغاز کند؛ یکی از دو فیلم بیگانه‌ای که قرار است به عنوان دنباله‌های پرومته/ پرومتئوس (2012) در استرالیا ساخته شوند تا پروژه از مشوق‌ها و تخفیف‌های مالیاتی بهره‌مند شود. مایکل فاسبندر در هر دو فیلم باقی‌مانده از این سه‌گانه بازی خواهد کرد.

ورایتی: ران هاوارد و فیلم‌های جدیدش
ران هاوارد برای پروژه‌ی جدیدش قصد دارد از رمان تریلر «The Girl Before» به قلم جی. پی. دِلِینی (که ظاهراً نام مستعار تونی استرانگ است) اقتباس کند. کمپانی یونیورسال حقوق اقتباس سینمایی از این رمان را خریداری کرده است؛ رمانی که البته در پاییز 2016 روانه‌ی بازار خواهد شد و با این برنامه‌ریزی احتمالاً فیلم با وقفه‌ی کوتاهی به نمایش درمی‌آید. هاوارد امسال اکشن زندگینامه‌ای در قلب دریا را برای برادران وارنر ساخته است که کریس همزوُرث، سیلیان مورفی، برندان گلیسن و بن ویشاو در آن بازی کرده‌اند و از اواسط ماه آینده اکران می‌شود. دوزخ هم دنباله‌ی دیگری بر کد داوینچی است که هاوارد برای کمپانی سونی ساخته است و در حال حاضر مراحل پس از تولید را پشت سر می‌گذارد و پاییز 2016 به نمایش درمی‌آید.

دِدلاین: «آدمکش»، «کارول» و «مد مکس: جاده‌ی خشم» برترین‌های 2015
مجله‌ی «سایت اند ساند» نظرسنجی تازه انجمن فیلم بریتانیا از 168 منتقد درباره ده فیلم برتر سال 2015 را منتشر کرد.  آدمکش به کارگردانی هو شایوشین تایوانی، که جایزه‌ی بهترین کارگردان جشنواره‌ی فیلم کن امسال را برد، در جایگاه برترین فیلم سال قرار گرفت و مقام‌های دوم و سوم به‌ترتیب به فیلم‌های کارول (تاد هینز) و مد مکس: جاده‌ی خشم (جرج میلر) رسید.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: