شماره 385 - آبان 1387
فهرست مطلبها
سینمای ایران
خشت و آینه: یادداشتهایی از نویسندگان مجله دربارهی نکتههایی در متن و حاشیهی سینمای ایران
رویدادها: فیلمهای تازه: زادبوم (ابوالحسن داودی)، پستچی سه بار در نمیزند (حسن فتحی)، اخراجیها 2 (مسعود دهنمکی)، شبانهروز (کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار)، طاوسهای بیپر (جواد مزدآبادی)، خواب است پروانه (مزدک میرعابدینی)/ آواز گنجشکها نمایندهی سینمای ایران در اسکار، به روایت یکی از اعضای هیأت انتخاب/ تأثیر افزایش قیمتها بر تولید فیلم / به یاد عطاالله کاملی(1387-1309) و نقش مؤثرش در دوبلهی ایران/ گفتوگو با ایرج رامینفر، طراح صحنه و لباس/ گپی با شهباز نوشیر، بازیگر و کارگردان ساکن آلمان/ نمایش آثار منتخب جشن فیلم کوتاه
ایستگاه آبان: خبرهایی از مهرداد میرکیانی/ کاوه ایمانی/ محمد فوقانی/ محسن طنابنده/ رؤیا نونهالی/ رضا درمیشیان/ الناز شاکردوست/ افسانه بایگان/ لیلا زارع/ امیر توسلی/ نازنین فراهانی/ اصغر فرهادی و حمید گودرزی
دیدهبان: (مروری بر رویدادهای داخلی سینمای ایران در مهر ماه)
سایه روشن: هدیه تهرانی: سبقت نیمهی روشنفکر/ همایون اسعدیان: فیلم نساختن کار دشوارتریست
در تلویزیون: نگاهی به سریالهای ماه رمضان (بزنگاه، مثل هیچکس، روز حسرت)
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شمارهی 70 ماهنامهی «فیلم» (آبان 1367)
نقد فیلم
چهار نقد بر آواز گنجشکها (مجید مجیدی) و گفتوگو با بازیگرش رضا ناجی و تدوینگرش حسن حسندوست/ چهار نقد بر دعوت (ابراهیم حاتمیکیا)، گفتوگو با بازیگرش گوهر خیراندیش و یادداشتی از چیستا یثربی، یکی از نویسندگان فیلمنامه/ دو نقد بر کنعان (مانی حقیقی)، گفتوگو با کارگردان، بازیگرش محمدرضا فروتن، و یادداشتی از ترانه علیدوستی/ نقدی بر سه زن (منیژه حکمت)/ نقد فیلم مستند: ترانهی اندوهگین کوهستان (حامد خسروی)/ گزارش اکران (از 20 شهریور تا 20 مهر)
سینمای جهان
- نمای دور: نگاهی به سینمای امروز کانادا و مناسبات اقتصادیاش/ گپی با برادران کوئن/ پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای فرانسه/ خبرهای کوتاه: هرجومرج وال استریتی/ بادر ماینهوف روی پرده/ تقاضای نیکول کیدمن/ تصادف مرموز فریمن/ مستندی دربارهی کاپرا/ اسپیلبرگ و جیمز باند/ تحریم بچنها/ «کلاس» پرسروصدا/ پیروزی هندی/ ایرلندی پرسروصدا/ خیابان اینگمار برگمان/ سانسور آمریکایی/ استودیوی آسیایی/ شوالیهی اسکاری/ و ...
- نمای متوسط: معجزه در سنتآنا (اسپایک لی)/ ماما میا! (فیلیدا لوید)/ هنری پول اینجاست (مارک پلینگتن)/ روشنایی خاموش (کارلوس ریگاداس)/ نبرد در سیاتل (استیوارت تاونسند)/ لایملایف (دریک مارتینی)/ انجل (فرانسوا ازون)/ سلاطین خیابان (دیوید آیر)
- فیلمهای روز: مادر سوم: مادر اشکها (داریو آرجنتو)
به یاد پل نیومن (2008-1925)
مجموعه مطالب متنوعی دربارهی پل نیومن به مناسبت درگذشت او: آن چشمهای شوخ شیطان/ مرگ بزرگمرد/ «خامی پسر؛ برو پخته شو!»/ بهترین تجسم جوهر ستارگی/ مهمترین نقشهای کارنامهی نیومن: نگاهی به شخصیت و بازی نیومن در بیست فیلم برگزیدهاش: راکی: «کسی آن بالا مرا دوست دارد»، بن کوییک: «تابستان گرم طولانی»، بریک پالیت: «گربه روی شیروانی داغ»، بیلی دکید: «تیرانداز چپدست»، ادی فلسن: «بیلیاردباز»، چنس وین: «پرندهی شیرین جوانی»، هاد بانن: «هاد»، پروفسور مایکل آرمسترانگ: «پردهی پاره»، جان راسل: «اومبره (مرد)»، لوکاس جکسن (لوک خوشدست): «لوک خوشدست»، بوچ کسیدی: «بوچ کسیدی و ساندنس کید»، هنری گاندورف: «گوشبری (نیش)»، داگ رابرتز: «آسمانخراش جهنمی»، رجی دنلاپ: «ضربهی محکم»، مایکل کالین گالگر: «بدون سوءنیت»، فرانک گالوین: «رأی نهایی»، ادی فلسن: «رنگ پول»، سیدنی جی. ماسبرگر: «وکیل هادساکر»، هنری مانینگ: «جایی که پول هست» و جان رونی: «جادهی پردیشن» / بوچ کسیدی به روایت ساندنس کید/ پل نیومن در مقام کارگردان/ چنگیز جلیلوند، گویندهی ثابت نیومن در ایران/ دو گفتوگو با نیومن/ منتقد خویش/ نیومن زیر ذرهبین دوستان، همکاران و منتقدان/ مروری بر زندگی و آثار پل نیومن