شماره 416 - مهر 1389
سینمای ایران
فلاش بک: نقد و نظر خوانندگان ماهنامهی فیلم دربارهی مطالب شمارههای گذشته و نویسندگانش
رویدادها: فیلمهای تازه: جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)، آلزایمر [نسیان] (احمدرضا معتمدی)، سعادتآباد (مازیار میری)، انتهای خیابان هشتم (علیرضا امینی)، خنده در باران (داریوش فرهنگ)، مصادره (ایرج قادری)، سیب و سلما (حبیبالله بهمنی)، اخلاقتو خوب کن (مسعود اطیابی)، آژانس ازدواج (محمد درمنش)، یک عاشقانه برای سرباز وظیفه رحمت (پوریا آذربایجانی)، اینجا تاریک نیست (محمدرضا خاکی)، اینجا آخر دنیاست (شراره یوسفنیا، ابراهیم بخشی)، کدو قلقلهزن (احمد عربانی)/ ماجرای پیچیده و غمانگیز اکران صبح روز هفتم/ مدیریت معکوس: فیلمهایی صرفاً برای جشنوارهی کودکان/ در دست تولید
خبرهای کوتاه: جشنوارهی سینماحقیقت در تهران/ 150 سینمای کشور نیازمند تعمیر/ تشکیل صنف مستقل تهیهکنندگی/ دیدار تعدادی از سینماگران با رییسجمهور/ در راه انتخاب نمایندهی ایران در اسکار/ شمقدری و هیأتمدیرهی بعدی/ سینماهای تعطیلشده/ نشست شورای عالی تهیهکنندگان
ایستگاه مهر: خبرهایی از داریوش باباییان/ مصطفی خرقهپوش/ مهدی سلطانی/ الناز شاکردوست/ نیما شاهرخشاهی/ سروش صحت/ احمد مهرانفر/ حمید نعمتالله
دیدهبان: نگاهی متفاوت به رویدادهای سینمای ایران
درگذشتگان: مهین شهابی (1389-1315)، علی بهزادی (1389-1304) و هوشنگ کبیر (1389-1314)/ گپ: با پردیس افکاری و کیانوش گرامی/ آنچه از جایگاه محمد نوری میدانم
شبهای چهاردهم: گزارشهای چهاردهمین جشن بزرگ سینمای ایران: سومین جشن مستقل فیلم کوتاه (18 شهریور)/ شب نکوداشتها (21 شهریور)/ چهارمین جشن مستقل فیلم مستند (23 شهریور)/ جشن فیلمهای بلند (25 شهریور)/ صنعتگر کوشا و گمنام: محمدرضا فیروزفر به روایت خودش/ داوری در جشن سینمای ایران: «حق» یا «امتیاز»؟
در تلویزیون: پرسه در متن و حاشیهی سریالهای سیما: روایتهای مکرر، شهرزاد الکن و بازیگران اشباعشده/ مسابقهی بیبرنده/ در حاشیهی گسترش اعتراضها به سریال در مسیر زایندهرود: آیا هنوز هم باید از قطار روی پرده بترسیم؟/ نگاهی به در مسیر زایندهرود/ گفتوگو با سیروس مقدم: پایان سانتیمانتالیسم
نمایش خانگی: نوشتهها و یادداشتهایی دربارهی آنچه در شبکهی نمایش خانگی عرضه شده: سه قسمت از قهوهی تلخ به بازار آمد/ سنتوری در شبکهی خانگی: جای خالی هانیه.../ آینهی دق/ گپی با مدیرعامل مؤسسهی «هنرنمای پارسیان»: همه ویدئو را نشانه گرفتهاند/ بازار داغ تولیدات ویدئویی/ گپی با داود موثقی: فروش فیلم در سوپر مارکت، از بازار قاچاق هم خطرناکتر است/ 24 و ماجرای نیمروز: جک باوئر و ویل کین/ نگاهی دیگر به قلب یخی/ تازههای شبکهی نمایش خانگی/ نگاهی به چند فیلم و...
موسیقی فیلم: نگاهی به موسیقی سریالهای جراحت و در مسیر زایندهرود/ نگاهی به موسیقی فیلم کندو به مناسبت پنجمین سالگرد درگذشت فریدون گله
سینمای جهان
- نمای دور: موضوع پیچیدهای با عنوان خنده: دوازده نوع مختلف خندیدن در سالن سینما/ گفتوگو با اسلاوُی ژیژک: برای نوشتن دربارهی فیلم، لازم نیست حتماً آن را ببینید!
- خبرهای کوتاه: مایکل داگلاس و سرطان حنجره/ اسکورسیزی در پاریس/ تاختوتاز جرج کلونی/ یادی از سهبعدیهای قدیمی/ بالیوود به جای هالیوود/ عکسهای هیروشیما/ دو وبلاگ سینمایی جالب/ تام کروز در سراشیب سقوط؟/ اعتراض به «کلئوپاترا»/ گنجینههای اشترنبرگ/ فیلمی با 460 کارگردان!/ در جستوجوی گدار/ و...
- نمای متوسط: شهر زندگی و مرگ (چوآن لو)، هیتلر در هالیوود (فردریک سویشر)، من نفرتانگیز (پیر کافین/ کریس رنو)، تعطیلات زمستانی (هونگکی لی)، دروغهای کوچولوی دلنشین (هیتوشی یازاکی)، صدای جرینگ جرینگ یخها (برتران بلیه)، سایرس (جِی دوپلاس/ مارک دوپلاس)
- فیلمهای روز: غارتگران (نیمرود آنتال) و گفتوگو با رابرت رودریگز و نیمرود آنتال/ سالت (فیلیپ نویس)/ عکاسی در پالرمو (ویم وندرس)
- نمای درشت: ایستگاه آخر (مایکل هافمن)؛ نقدی بر فیلم، مطلبی دربارهی رمان منبع اقتباس فیلم و میزان انطباق فیلم با زندگی واقعی تولستوی، گپی با مایکل هافمن، زندگی و دوران تولستوی، برگزیدهی فیلم شناسی بر اساس آثار تولستوی و فیلمهایی دربارهی او
- درگذشتگان: کلود شابرول، سوسو چکی دامیکو، پاتریشیا نیل و ویلیام لوبچانسکی
تماشاگر: نوبل ادبی برای سینما: جایزه (مارک رابسن)، درس دادن یا درس گرفتن: تَرَکها (جردن اسکات)
نقد فیلم
صبح روز هفتم (مسعود اطیابی)/ دو نقد بر ازمابهترون (مهرداد فرید)/ فاصله (کامران قدکچیان)/ کارناوال مرگ (حبیبالله کاسهساز)
گزارش اکران: فیلمهای اکران شده در تهران از 20 مرداد تا 20 شهریور 1389
نامهها: پاسخ به پرسشهای خوانندگان/ از میان نامههای خوانندگان
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شمارهی 94 (مهر 1369) ماهنامهی «فیلم»