شماره 429 - مرداد 1390
فهرست مطالب
سینمای ایران
فلاش بک: پیامهای کوتاه خوانندگان مجله
خشت و آینه: یادداشتهای نویسندگان مجله دربارهی نکتههایی در متن و حاشیهی سینمای ایران
رویدادها: در مسیر تندباد: پولهایی که وزارت ارشاد و بنیاد فارابی به ماهنامهی «فیلم» دادند.../ نقدهای تند و چرکینی که ماهنامهی «فیلم»، به فرموده، علیه مسعود کیمیایی چاپ کرد.../ فیلمهای تازه: رضا هرگز نمیخوابد (رضا عطاران)، به امید دیدار (محمد رسولاف)، بغض (رضا درمیشیان)/ پرسشهایی دربارهی فیلمهای روی پرده: چی می فروشه و چرا؟/ جشن 87 سالگی عزتالله انتظامی: همچون سرو/ پانزدهمین جشن سینمای ایران به راه افتاد: این جشنها بد نیست/ جشن انجمن منتقدان سینمای ایران: فصل پنجم، شب تندیس/ سینمای کودک و نوجوان و جشنوارهی سرگردان: خانه به دوش/ فیلمهای پشت صحنه به چه کار میآیند: یادگاری/ نخستین جشنوارهی میلاد سرخ و چهارمین دورهی جشنوارهی فیلم پلیس/ سایه روشن: محمود بصیری و باران کوثری/ یاد یاران: محمد نوری و کافه نوستالژی
در تلویزیون: نگاهی به سریال ساختمان پزشکان: پروندهی پزشکی یک ساختمان/ مقایسهای میان دو سریال طنز پرمخاطب این روزها: ساختمان پزشکان و قصر قاجاری/ نگاهی به موسیقی سریال/ نگاهی به بازی دو بازیگر زن سریال/ گفتوگو با سروش صحت و بهنام تشکر
یک پدیدهی ایرانی در فرانسه: موفقیت جدایی نادر از سیمین در سینماهای فرانسه/ گفتوگو با الکساندر ماله گی، مدیر کمپانی «ممنتو» پخشکنندهی جهانی فیلم/ ورای شکی معقول/ مروری بر دلایل استقبال از فیلم در فرانسه
مباحث تئوریک: جدایی نادر از سیمین از دریچهی تحلیل متن: جدال اصل با کپی
سینمای جهان
ـ نمای دور: هوای تازه در بهار عربی: تغییرات در سینمای کشورهای عرب، پس از تحولات منطقه/ کمالگرا و فروتن: کوپولا و رؤیاهایش/ پروژههای جدید اسپیلبرگ: حاکم همیشگی اکران تابستان/ جیمز کامرون، کاشف افتخاری «نشنال جئوگرافیک»: اولین مسافر قعر اقیانوس/ ریدلی اسکات و برنامههایش: بازگشت بیگانه بدون سیگورنی ویور/ فیلمهای سهبعدی در بزنگاهی سرنوشتساز و خطرناک: آیندهی مبهم تکنولوژی سهبعدی/ بالیوود در تورنتو: اسکار سینمای هند/ در جستوجوی دلار: ده آدم حسابی که در فیلمهای ناحسابی بازی کردند/ سینما مرهم مصیبت: تأثیر زمینلرزه و سونامی بر سینمای ژاپن/ خبرهای کوتاه
ـ نمای متوسط: قلمرو حیوانی (دیوید میشو)/ برک و هر (جان لندیس)/ لوردس (جسیکا هاسنر)/ فعالیت فراطبیعی2 (تاد ویلیامز)/ درخواست (سانجی لیلا بهانسالی)
ـ فیلمهای روز: میانبر میک (کلی ریچارت)
ـ نمای درشت: مجموعهای دربارهی شهامت واقعی (برادران کوئن)، مقایسهی تطبیقی دو نسخهی قدیمی و جدید/ بازتابها: واکنشها و نظرهای منتقدان خارجی/ گفتوگوهایی با کارگردانان فیلم، دو بازیگر اصلی(جف بریجز و هِیلی استینفلد)، مدیر فیلمبرداری و آهنگساز/ نکتههایی در حاشیۀ فیلم
به مناسبت خاموشی پیتر فالک: خردهیادداشتهای یک خورهی سریال کلمبو:گربهی بازیگوش ماندنی شد/ پیتر فالک و نقطهعطف کارنامهی بازیگریاش/ صدای فارسی پیتر فالک/ زندگی و آثار
در ستایش سیدنی لومت: گیرم که شیطان هم بداند تو مردهای.../ یادداشتی از پیتر باگدانوویچ/ کارنامهی سیدنی لومت/ مروری بر مهمترین فیلمهای لومت و نگاهی به سه فیلم مهجور او/ گفتوگو با سیدنی لومت
لبهی بهشت: گزارش سیامین جشنوارهی فیلم استانبول
دنیای آشوب و بیعدالتی: هجدهمین جشنوارهی فیلمهای گزارشی و مستند فیگرا
تماشاگر | از چشم سینما: نگاهی به داستان بلند آلیس(در پنج قطعه) نوشتهی یودیت هِرمان
نقد فیلم
چند نقد و یادداشت بر فیلم ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان) به همراه گفتوگو با کارگردان و ویشکا آسایش بازیگر فیلم/ نقدی بر قصهی پریا (فریدون جیرانی)/ دو نقد بر سیزده59 (سامان سالور)/ نقدی دیگر بر فیلم جرم (مسعود کیمیایی) / آیا سینمای کیمیایی روشنفکرانه است؟
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شمارهای 108 (فوقالعادهی نیمهی دوم 1370) و 109 (مرداد 1370) ماهنامهی «فیلم»