شماره 452 - دی 1391
سینمای ایران
فلاشبک: پیامهای خوانندگان دربارهی مطالب شمارهی ۴۵۰ و ۴۵۱ و پاسخ به تعدادی از آنها
خشت و آینه: یادداشتهای نویسندگان دربارهی نکتههایی در متن و حاشیهی سینمای ایران
رویدادها: فیلمهای تازه: آشغالهای دوستداشتنی (محسن امیریوسفی)، قاعدهی تصادف (بهنام بهزادی)، گهوارهای برای مادر (پناهبرخدا رضایی) و سربهمهر (هادی مقدمدوست)/ سینمای ایران در انتظار جشنوارهی سیویکم فجر/ تولید پاییزی فیلمهای سینمای ایران/ فیلمبرداری آخرین سکانسهای فیلم مجید مجیدی در هند/ فاخر: هزینهی بسیار برای هیچ؟/ قصههای رخشان بنیاعتماد و مجوز عجیب و جدید/ کشمکش اصناف و سازمان سینمایی در آستانهی سالگرد انحلال خانهی سینما/ تشکیل «اتحادیهی مؤسسههای فعال ویدئو رسانه»/ شب آندری وایدا به همت «بخارا»/ نمایشگاه تازهی عکسهای عزیز ساعتی: با بیضایی در طهران/ نمایش جادهی طولانی مارپیچ (رضا گوران): بازخوانی دو فیلم ریچارد لینکلیتر/ ایستگاه دی
آب و آتش: گزارشی از حاشیههای من مادر هستم (فریدون جیرانی)
تنها صدایش میماند...: نوشتههایی به مناسبت درگذشت فهیمه راستکار (1391-1311)
در تلویزیون: تلویزیون در ماه آذر: یک مختار و صد تکرار/ نقاط ضعف و قوت هفت و نود
جشنوارهی کوچک من: از نورالدین زرینکلک تا وودی آلن/ و...
سینمای جهان
ـ نمای دور: بزرگترین شانسهای نامزدی و دریافت اسکار 2013: کتابچهی راهنمای موفقیت در اسکار/ حراج لوازم شخصی تارکوفسکی: بازگشت به خانه/ افتخاری تازه برای میلوش فورمن/ نمایش فیلم جدید ونگ کار-وای و تعویقی دیگر/ جیمز باند بعدی با یا بدون مندز؟/ از «جنگ ستارگان7» چه خبر؟/ نسخهی زنانهی اکشن دورریختنیها/ برترینهای 2012 به انتخاب «کایه دو سینما»: انتخابهای نامتعارف/ منتقدان نیویورک جایزه دادند: بیگلو و تکرار موفقیت سه سال پیش/ برندگان جوایز فیلم اروپایی/ نامزدهای جوایز روح مستقل/ رویکرد متفاوت دو بازیگر بزرگ بریتانیایی: آنتونی هاپکینز و دانیل دیلوییس/ بازیگری با اعمال شاقه/ نمایش افتتاحیهی هابیت، اتهامها و حرفهای پیتر جکسن.
ـ نمای متوسط: سفیدبرفی و شکارچی (روپرت سندِرز)، روزهای قاهره (روبا ندا)، سزار باید بمیرد (پائولو و ویتوریو تاویانی)، بوی خوش موفقیت (الکساندر مکندریک)
ـ فیلمهای روز: واقعیت (ماتئو گارونه)، مسابقههای هانگر (گری راس) [و مقایسهاش با بَتِل رویال (کینجی فوکاساکو)]، ترسناک یا بمیر (باب بدوِی، مایکل امانوئل)، تیرانوزوروس (پدی کانسیداین)
راهی که استاد نشان میدهد: به مناسبت نمایش نسخهی سهبعدی حرف م را به نشانهی مرگ بگیر هیچکاک در نشنال فیلم تیهتر لندن
حالا که رسید به پنجا...: پنجاهسالگی جیمز باند
معمار سینمای هند: به مناسبت درگذشت یاش چوپرا
مباحث تئوریک: ملاحظاتی دربارهی پایانبندی و چند موضوع دیگر
شهر شهر فرنگه...: باز هم در باب تفاوتهای ژاپن و آمریکا
جشنوارهی پلهها: گزارش هفتمین جشنوارهی رم
«سه قاره» به کجا میرود؟: گزارش سیوچهارمین جشنوارهی سه قارهی نانت
25 مدرسهی سینمایی برتر دنیا (قسمت دوم)
نقد فیلم
من مادر هستم (فریدون جیرانی)/ بیخود و بیجهت (عبدالرضا کاهانی) و گفتوگو با کارگردان/ پذیرایی ساده (مانی حقیقی) و گفتوگوی کیومرث پوراحمد با کارگردان/ نقد خوانندگان/ گزارش اکران
نامهها: پاسخهای کوتاه
کوچ دشوار: مستند علف؛ سازندگانش و چگونگی ساخته شدنش
معرفی و نقد کتاب: نگاهی به کتابهای از دور و نزدیک (آیدین آغداشلو) و یک روستایی در لالهزار (ایوب شهبازی)/ توی ویترین
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شمارهی 134 ماهنامهی «فیلم» (دی 1371)