شماره 452 - دی 1391

روی جلد: ترانه علیدوستی و مانی حقیقی در پذیرایی ساده، عکس از محمد اسماعیلی

سینمای ایران
فلاش‌بک: پیام‌های خوانندگان درباره‌ی مطالب شماره‌ی ۴۵۰ و ۴۵۱ و پاسخ به تعدادی از آن‌ها
خشت و آینه: یادداشت‌های نویسندگان درباره‌ی نکته‌هایی در متن و حاشیه‌ی سینمای ایران
رویدادها: فیلم‌های تازه: آشغال‌های دوستداشتنی (محسن امیریوسفی)، قاعده‌ی تصادف (بهنام بهزادی)، گهوارهای برای مادر (پناه‌برخدا رضایی) و سربه‌مهر (هادی مقدم‌دوست)/ سینمای ایران در انتظار جشنواره‌ی سی‌ویکم فجر/ تولید پاییزی فیلم‌های سینمای ایران/ فیلمبرداری آخرین سکانس‌های فیلم مجید مجیدی در هند/ فاخر: هزینه‌ی بسیار برای هیچ؟/ قصه‌های رخشان بنی‌اعتماد و مجوز عجیب و جدید/ کشمکش اصناف و سازمان سینمایی در آستانه‌ی سالگرد انحلال خانه‌ی سینما/ تشکیل «اتحادیه‌ی مؤسسه‌های فعال ویدئو رسانه»/ شب آندری وایدا به همت «بخارا»/  نمایشگاه تازه‌ی عکس‌های عزیز ساعتی: با بیضایی در طهران/ نمایش جاده‌ی طولانی مارپیچ (رضا گوران): بازخوانی دو فیلم ریچارد لینکلیتر/ ایستگاه دی
آب و آتش: گزارشی از حاشیه‌های من مادر هستم (فریدون جیرانی)
تنها صدایش می‌ماند...: نوشته‌هایی به مناسبت درگذشت فهیمه راستکار (1391-1311)
در تلویزیون: تلویزیون در ماه آذر: یک مختار و صد تکرار/ نقاط ضعف و قوت هفت و نود
جشنواره‌ی کوچک من:
از نورالدین زرین‌کلک تا وودی آلن/ و...

سینمای جهان
ـ نمای دور:
بزرگ‌ترین شانس‌های نامزدی و دریافت اسکار 2013: کتابچه‌ی راهنمای موفقیت در  اسکار/ حراج لوازم شخصی تارکوفسکی: بازگشت به خانه/ افتخاری تازه برای میلوش فورمن/ نمایش فیلم جدید ونگ کار-وای و تعویقی دیگر/ جیمز باند بعدی با یا بدون مندز؟/ از «جنگ ستارگان7» چه خبر؟/ نسخه‌ی زنانه‌ی اکشن دورریختنی‌ها/ برترین‌های 2012 به انتخاب «کایه دو سینما»: انتخاب‌های نامتعارف/ منتقدان نیویورک جایزه دادند: بیگلو و تکرار موفقیت سه سال پیش/ برندگان جوایز فیلم اروپایی/ نامزدهای جوایز روح مستقل/ رویکرد متفاوت دو بازیگر بزرگ بریتانیایی: آنتونی هاپکینز و دانیل دیلوییس/ بازیگری با اعمال شاقه/ نمایش افتتاحیه‌ی هابیت، اتهام‌ها و حرف‌های پیتر جکسن.
ـ نمای متوسط: سفیدبرفی و شکارچی (روپرت سندِرز)، روزهای قاهره (روبا ندا)، سزار باید بمیرد (پائولو و ویتوریو تاویانی)، بوی خوش موفقیت (الکساندر مکندریک)
ـ فیلم‌های روز: واقعیت (ماتئو گارونه)، مسابقه‌های هانگر (گری راس) [و مقایسه‌اش با بَتِل رویال (کینجی فوکاساکو)]، ترسناک یا بمیر (باب بدوِی، مایکل امانوئل)، تیرانوزوروس (پدی کانسیداین)
راهی که استاد نشان می‌دهد: به مناسبت نمایش نسخه‌ی سه‌بعدی حرف م را به نشانه‌ی مرگ بگیر هیچکاک در نشنال فیلم تیه‌تر لندن
حالا که رسید به پنجا...: پنجاه‌سالگی جیمز باند
معمار سینمای هند: به مناسبت درگذشت یاش چوپرا
مباحث تئوریک: ملاحظاتی درباره‌ی پایان‌بندی و چند موضوع دیگر
شهر شهر فرنگه...: باز هم در باب تفاوت‌های ژاپن و آمریکا
جشنواره‌ی پله‌ها: گزارش هفتمین جشنواره‌ی رم
«سه قاره» به کجا میرود؟: گزارش سی‌وچهارمین جشنواره‌ی سه قاره‌ی نانت
25 مدرسه‌ی سینمایی برتر دنیا (قسمت دوم)

نقد فیلم
من مادر هستم
(فریدون جیرانی)/ بی‌خود و بی‌جهت (عبدالرضا کاهانی) و گفت‌وگو با کارگردان/ پذیرایی ساده (مانی حقیقی) و گفت‌وگوی کیومرث پوراحمد با کارگردان/ نقد خوانندگان/ گزارش اکران 
نامه‌ها: پاسخ‌های کوتاه
کوچ دشوار: مستند علف؛ سازندگانش و چگونگی ساخته شدنش
معرفی و نقد کتاب: نگاهی به کتاب‌های از دور و نزدیک (آیدین آغداشلو) و یک روستایی در لاله‌زار (ایوب شهبازی)/ توی ویترین
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شماره‌ی 134 ماهنامه‌ی «فیلم» (دی 1371)

آرشیو

کارخانه تولید مجازی فیلم الهام
مینی سریال نهنگ سفید، پخش از نمافیلم
کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
فیلم ۷۶۰۰ به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری
 اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی برگزار شد
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون