شماره 477 - مرداد 1393
سینمای ایران
فلاشبک: پیام خوانندگان مجله دربارهی مطالب شمارهی 474 و 475 و 476
خشت و آینه: بحران سینما/ ما مردم وارسته و فداکار و بینیاز/ ارّه، روانی و... خانهیپدری/ دنیاهای متفاوت و دهانهای باز
رویدادها: فیلمهای تازه: رخ دیوانه (ابوالحسن داودی)، خبر خاصی نیست (مرتضی شایسته)، مادر قلباتمی (علی احمدزاده)/ اطلاعیهی شورای عالی تهیهکنندگان دربارهی تهیهکنندگان صوری: حاضر و غایب/ تلاش مدیران برای دعوت از فیلمسازان قدیمی: مقصد کجاست؟/ اظهار نظر خبرساز وزیر ارشاد دربارهی مؤسسهی رسانههای تصویری: ناگهان تغییر!/ وعدهی رییس سازمان سینمایی برای همکاری مشترک با سینمای ترکیه: تولید مشترک، سراب یا واقعیت؟
درگذشتگان: باقر صحرارودی، هوشنگ سیحون، عباس کمندی، مجید رسولیان، یدالله نوری، عباس وفایی، عباس اذکایی...
در تلویزیون: تلویزیون در ماه تیر: دردسرهای دیده شدن
«گاو» 45 سال بعد: گاو چهگونه به پاریس آمد و چهگونه به ونیز رفت؟/ گزارشی اداری دربارهی گاو: بازخوانی یک پرونده/ فیلمهایی که در قوطی هیچ عطاری پیدا نمیشوند: در کمال خونسردی/ تماشای گاو پس از آن سالها: در یک قدمی یک اثر فوقالعاده/ گزارش فیلمخانهی ملی ایران: روند احیا و مرمت فیلم گاو
رؤیای شبهای نیمهی اول تابستان: مجموعه مطالبی در جستوجوی لحظهها و تصویرهای جام جهانی فوتبال/ شاهد عینی؛ سفر به برزیل: طلوع ایران در افقی زیبا/ پنج نکته دربارهی تصاویر جام بیستم: فوتبال به منزلهی «تیوی گِیم»/ نوآوریهای فنی در پخش و قضاوت مسابقههای ورزشی: آیا دیگر هرگز اشتباهی رخ نخواهد داد؟/ دربارهی ویژهبرنامههای تلویزیونی جام جهانی: دست در دست دنیا/ دربارهی برنامهی 2014: تابستان با طعم فوتبال/ جلوههای نمایشی و بازیگری در فوتبال مدرن: دو فیلم با یک بلیت/ شباهت ورزش و سینما از منظر بازنمایی تلویزیونی ورزش: توپ، پردهی نقرهای، جعبهی جادو/ ناهاربازار جام جهانی برای تلویزیون فقیر و گرسنهی ما: پول... فقط پول، و دیگر هیچ/ چند تصویر پراکنده از جام جهانی: گوشماهیهایی که با موجها میآیند/ به تأثیرگذاری یک ملودرام جانانه/ ...و چند یادداشت
سینمای جهان
نمای دور: آکادمی اسکار، اعضای تازه، تغییرهای تازه: افزایش تنوع نژادی و ملیتی در میان اعضا/ واقعیت ناگوار در پس رقمهای خیرهکننده: کمرونقتر از سال قبل/ همزیستی فوتبال و سینما: اتفاقی دور از انتظار/ بازسازی «آزمون بازیگری»: یکی از تکاندهندهترین فیلمهای تاریخ سینما/ استفاده از خط زمانی انعطافپذیر: تمهیدهایی برای بازگرداندن والتر وایت!/ بازگشت فیلمنامهنویسان قدیمی فیلمهای جیمز باند: آیا فیلمهای باند زیادی جدی شدهاند؟/ فیلم پرستاره: اندی سرکیس در انتقامجویان: عصر اولترون/ فیلمی دربارهی ترور هیتلر: بازگشت هیرشبیگل به روزهای اوج؟/ واچاوسکیها و استرازینسکی سریال میسازند: فیلمبرداری در قارههای مختلف/ سفر ستارهای جدید و بازگشت به ریشهها: ماجراجویی در اعماق فضا/ مایکل بی: «بگذار منتقدان از من متنفر باشند»؛ فیلمهای رویینتن در/ اسکار تلویزیونی: جایزههای امی برنامههای روزانه و شبانه/ برندگان جایزههای ساترن: انتخابهای آکادمی فیلمهای علمیخیالی، فانتزی و ترسناک/ تند و تیز7، جیمز ون، دنبالهی احضار و.../ مستند گروه ایگلز
فیلمهای روز: ونوس خزپوش (رومن پولانسکی) و گفتوگو با کارگردان/ بازخوانی ماه اوت: اوزیج کانتی (جان ولز) از طریق مقایسهی تطبیقی نمایشنامه و فیلم: گسترشها و حذفها/ نیمنگاهی به سینمایِ سالهایِ اخیرِ یونان، به بهانهی دوشیزهی خشونت (آلکساندروس آوراناس): صداهایی که لرزه به جان آدمی میاندازند/ زن نامرئی (رالف فاینز)/ هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسن)
نمای درشت: چهار نقد بر بخش کوتاهمدت12 (دِستین دانیل کرِتن) و گفتوگو با کارگردان
تاریخ چهگونه و چرا تحریف میشود؟: نگاهی به 300: ظهور یک امپراتوری به عنوان موردی نمونهای
چند صفت عالی: شطرنجبازی با کوبریک
تماشاگر: نگاهی به هانا آرنت (مارگارته فونتروتا): ابتذال شرّ
گدار هنوز مسأله است: فیلم تازهاش وداع با زبان جایزهی ویژهی هیأت داوران کن را گرفت: سگی در هیاهوی کن/ نکتههایی دربارهی ژانلوک گدار و کتاب گفتوگوهایش: هر آنچه نو به نظر میرسد در واقع بسیار کهنه است
نقد فیلم
سه نقد بر رد کارپت/ فرش قرمز (رضا عطاران) و گفتوگو با کارگردان/ تجریش، ناتمام (پوریا آذربایجانی)/ دو نقد بر دربست آزادی (مهرشاد کارخانی)/ گزارش اکران: همه چیز برای فروش/ گفتوگو با بهروز افخمی دربارهی آذر، شهدخت، پرویز و دیگران: من چشمچرانم
خشت خام: نقدی بر مستند تکاندهندهی فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه (مرتضی پایهشناس) و گفتوگویی با کارگردانش
نامهها: پاسخهای کوتاه
بیست سال پیش در همین ماه112: نگاهی به شمارهی 161 ماهنامهی «فیلم» (مرداد 1373)
معرفی و نقد کتاب: نگاهی به شش کتاب