تفریق آخرین ساخته مانی حقیقی هم مثل خیلی از فیلمهای ایرانی مهمی که همه مخاطبان و اهالی سینما منتظر اکران آن بودند ابتدا در جشنوارههای خارجی به نمایش درآمد و بعد از اکران آن در سینماهای کشور جلوگیری شد و شب گذشته هم نسخه لو رفته و با کیفیتهای مختلف فیلم در فضای مجازی منتشر شد تا فرصت پخش یکی از فیلمهای مهم سینمای ایران که بنابر پیشبینیها در صورت اکران میتوانست از فیلمهای پرفروش سینمای غیرکمدی باشد و به اقتصاد سینما کمک کند از دست برود و فیلم به سرنوشت سنتوری و برادران لیلا دچار شود.
تفریق فیلم بدی نیست اما خالی از ایراد هم نیست ریتم فیلم میتوانست کمی سریعتر باشد و خرده داستانی مثل رابطه محسن با همکارانش و ماجرای شغل او میتوانست بیشتر و جامعتر روایت شود نکته دیگری هم که در تمام فیلم به چشم میخورد بارش شدید باران است که فیلمساز میتوانست برای طبیعیتر شدن فیلم لوکیشن فیلم را به شهرهای پربارش شمالی مثل شهر رشت انتقال دهد.
تفریق نکات مثبتی هم دارد. فیلم پایانبندی جالبی دارد. بازیهای خوب و به اندازهای دارد و تیم بازیگری جمع و جور اما کهکشانیاش حق مطلب را ادا میکند و فیلم شباهت جالبی هم با فیلم برادران لیلا دارد و آن حضور نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی و اسماعیل پوررضا در این فیلم است اما نکته مهم درباره بازیگران فیلم این است که تفریق یک پدیده کم و سن سال را در بازیگری به منصه ظهور میرساند و این بازیگر کودک هم فرهام عزیزی نام دارد که کاملا نقش موثری در پیشبرد قصه فیلم دارد و مثل خیلی از فیلمهای ایرانی بازیگر کودک صرفا جزو وسایل صحنه نیست و البته حضور گیلدا ویشکی بازیگر سریال طنز مگه تموم عمر چندتا بهاره ساخته سروش صحت که این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است و پخش همزمان تفریق و این سریال قطعا باعث بیشتر دیده شدن این بازیگر با استعداد تئاتر میشود.
مانی حقیقی به عنوان نویسنده و کارگردان تفریق پس از تجربههایی مثل کنعان، پذیرایی ساده، اژدها وارد میشود و خوک حالا فیلم خاص و نسبتا پیچیدهای را روایت میکند که سوژهای بسیار جسورانه و عجیب دارد و کمتر در سینمای ایران دیده شده است فیلمی درباره آدمهایی که در عین شباهت تفاوتهای بسیاری دارند.
[ماهنامه فیل]