سینمای جهان » نقد و بررسی1403/04/13


مغالطه

مناظره‌های انتخاباتی

مسعوداشجعی

 

 

این روزها و در رقابت‌های مختلف سیاسی، مناظره‌ها بخش مهمی از افکار عمومی را مشغول کرده و در کنار شفاف سازیِ منش و دیدگاه‌های طرفین، سهمی از سرگرمی عمومی را نیز بر عهده دارد. مناظره‌‌های خارجی؛ منظورم همان ترامپ و بایدن خودمان، بیشتر از آنکه یک نمایش عاقلانه از چگونگی ادارة یک جامعه و کشور باشد، بازنمایی خاطرات کودکی ما از دعواهای دو نفره بچگی‌هایمان با میانجی‌گری بزرگترها از جمله پدر و مادرمان است که برای جلب توجه و کسب قدرت از آنها همدیگر را متهم به دروغگویی کرده و خودمان را پاک و منزه جلوه می‌دادیم.

چقدر این دوئل‌های کودکی و مناظره‌های مردان سیاسی، شبیه به هم هستند. کافی است ترامپ و بایدن را با قیافه بچگی‌شان تجسم کنید و همان کلمات را از زبان کودکی‌شان بشنوید. برای نگارنده اشاره به همین مورد آمریکایی، حاشیة امن‌تری دارد، ضمن آنکه همین مناظره‌ها و حواشی آن در نگاهی عمیق‌تر نشان می‌دهد که در برهوت سینمای ما، سناریوهای میدان سیاست نسبت به سناریوهای دنیای سینما، اجرایی‌ترند هرچند خود این مناظره‌ها قابلیت‌های سینمایی بسیار دارند.

به عنوان طرحی سینمایی را در نظر بگیرید که با تولد یک جفت دوقلو آغاز و در همان ابتدا مناظره‌ای بین آنها، در راستای کسب سهمیه شیر بیشتر شکل می‌گیرد. مناظره ای با آوای «ونگ ونگ» نوزادانه در غیاب کلمات که البته از بسیاری از این مناظره‌های عالم سیاست قابل فهم‌تر است. در ادامه و با ورود کلمات، مناظره آن دو طفل که حالا کودک شده‌اند با هدف جلب توجه اطرافیانشان، با تلفظ غیر صحیح و مثلا شیرین کلمات صورت می‌پذیرد. در نوجوانی برای اخذ امکانات بیشتر مانند اتاق مجزا، موبایل، پول تو جیبی و... مناظره‌های توجیهی داشته و در جوانی مناظره‌هایشان سیاستمدارانه و با رنگ و بوی شبه جنگی بر سر دختر همسایه صورت می‌پذیرد. در میانسالی و در یک مناظره با گذشته‌ای پر از عقده‌های سرکوب شده، متوجه می‌شوند که در مناظره‌های عاشقانه جوانی‌شان اساسا فراموش کرده بودند که به دختر همسایه ابراز عشق کنند و نظر او را نیز بپرسند! و در نهایت سر پیری به معرکه‌گیری افتاده برای خدمت بیشتر به خلق -نخندید جدی می‌گویم- به جنگ هم رفته مناظره‌های آتشین برپا می‌کنند.

این سناریو می‌تواند یک سکانس ماورایی هم داشته باشد، مناظره آن دو پس از مرگ و پشت دروازه‌های جهنم برای هول دادن همدیگر!

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

 

 

[ماهنامه فیلم]

جدیدترین‌ها

آرشیو

کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
فیلم ۷۶۰۰ به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری
 اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی برگزار شد
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۴۴)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: