سینمای ایران » نقد و بررسی1403/05/11


نگاهی به فیلم بی بدن

جواد اعتباری
فیلم بیبدن

 

فیلم بی بدن به کارگردانی مرتضی علیزاده و نویسندگی کاظم دانشی است. فیلم شروع خوبی دارد گرچه صحنه اعدام خوب پرداخت نشده و تنش و تاثیرگذاری لازم را ندارد و مشخص است که بازیگران صحنه را جدی نگرفته‌اند به‌جز نوید پور‌فرج که به‌سرعت سراغ اعدامی می‌رود و او را از بند رها می‌کند.

از نقاط قوت اثر می‌توان به فیلمبرداری، نورپردازی و اصلاح رنگ خوش لعاب کار اشاره کرد که در کنار تدوین خطی و آرام اثر فیلم را پیش می برد. یکی از صحنه‌های خوب، پر احساس که بارعاطفی مناسبی هم دارد جایی است که در آخرین لحظه که می‌خواهند سروش را اعدام کنند و او احساس سرما می‌کند سربازی جورابهایش را در می‌آورد و به او می‌دهد و در انتها وقتی جسد بی‌جان او را در وانت می‌گذارند، همین جورابها نشانه‌ای می‌شود که این پیکر بی‌جان سروش است.

فیلم می توانست بین اینکه ارغوان کشته شده یا فرار یا سفرکرده، مخاطب را در تعلیق نگهدارد و این تعلیق علاوه بر افزودن بر بار دراماتیک اثر، همذات پنداری مخاطب را به‌همراه داشت اما به ‌هرحال سازندگان تصمیم گرفته‌اند تنش دراماتیک چندانی در کار نباشد و با وجود این که منکر تشابه فیلم با جریان واقعی دارند اما به اصل واقعیت و به مستندگونه‌گی واقعه نزدیک‌تر باشند تا یک فیلم دارای اوج و فرود و کشش و عناصر سینمایی.

نکته دیگر حضور سروش صحت در نقش پدر ارغوان، در واقع او یک کارمندساده بی شیله پیله است اما وی با آن ابروهای سیاه و پرپشت نقش را پس می‌زند و لباس بهروز برتن او نمی‌نشیند گرچه تلاش زیادی می‌کند که نقش را درآورد، مثل جایی که او بیاد ارغوان درحضور همسرش کف می‌زند و می‌رقصد انگار قرار بوده این صحنه بار احساسی عاطفی زیادی به‌همراه  داشته باشد اما این اتفاق روی نداده. اگر این صحنه را بهروز در تنهایی و در اتاقی خلوت با دیدن عکس دخترش انجام می‌داد و متاثر و متحول می‌شد بی‌گمان مخاطب نیز با وی همراه، همدل و متاثر می‌شد.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

 

[مجله فیلم]

آرشیو

کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
فیلم ۷۶۰۰ به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری
 اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی برگزار شد
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۴۷)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: