نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1397/11/07


کار درست را انجام بده

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

گردآوری و ترجمه رضا حسینی

 

نتفلیکس و زیان هراس‌انگیز ناشی از تبلیغات بازرگانی!
اگر نتفلیکس تصمیم بگیرد که در خدماتش از تبلیغات بازرگانی استفاده کند، احتمالاً تصمیم تجاری بزرگی نگرفته است! بزرگ‌ترین سرویس پخش مجازی و آنلاین جهان، رقمی در حدود 140 میلیون مشترک در سراسر جهان دارد که تصور دستیابی به آن حتی برای نزدیک‌ترین رقبا هم خیال‌پردازی است. آن‌ها سرویس جذابی دارند و هزینه اشتراک ماهانه‌شان آن قدر پایین است که اکثر آدم‌ها در این روزگار حتی بدون این‌که درباره‌اش فکر کنند آن را می‌پردازند. اما همین آدم‌ها هم محدودیت‌ها و صبر و تحمل خودشان را دارند و طبق مطالعه و بررسی جدیدی که انجام شده است، اکثر مخاطبان نتفلیکس در زمره کسانی قرار می‌گیرند که اصلاً حوصله تبلیغات بازرگانی را ندارند! البته نتفلیکس هنوز مرتکب چنین اشتباهی نشده است و فعلاً در ابتدا، پایان یا میان برنامه‌هایش، تبلیغی پخش نمی‌شود. به هر حال، مطالعه دیگری از سال 2017 نشان می‌دهد که نتفلیکسی‌ها با پخش نکردن تبلیغات رقمی در حدود دو میلیارد دلار را از دست می‌دهند؛ البته با این فرض که مشترکان آن‌ها همچنان به دنبال کردن این سرویس علاقه‌مند باقی بمانند؛ موضوعی که در مطالعه جدیدی که در بریتانیا انجام شده است، به‌هیچ‌وجه صحت ندارد و یافته‌های آن نشان می‌دهد که این اتفاق بی‌تردید یک استراتژی تجاری بسیار بد خواهد بود که می‌تواند تا 57 درصد از شمار مشترکان نتفلیکس بکاهد. البته از سوی دیگر می‌شود چنین تصور کرد که نتیجه این بررسی در سایر نقاط جهان همین نباشد که خب، برای اطمینان از آن باید مطالعه دیگری صورت بگیرد. اما جالب است که 42 درصد مشترکان هم می‌گویند حتی اگر نتفلیکس قیمت اشتراک را هم پایین بیاورد، باز هم حاضر نیستند مشترک شوند و تبلیغات را تحمل کنند! در واقع این ثابت می‌کند که برای خیلی‌ها جذابیت نتفلیکس در این است که انقلابی در چیستی تلویزیون و شیوه‌ای که ما برنامه‌های آن را تماشا می‌کنیم، به وجود آورده است؛ بدون تبلیغات و بی‌وقفه. مردم به این وضعیت عادت کرده‌اند و بازگشت به روال سابق و تماشای تبلیغات می‌تواند برای‌شان واقعاً دشوار باشد. سال گذشته نتفلیکس دست به حرکت تازه‌ای زد و ویژگی جدیدی را به قالب پخش برنامه‌هایش افزود و آن را آزمود؛ این‌که تبلیغات برنامه‌های دیگرش را بین قسمت‌های سریالی که برای دیدن انتخاب شده بود، پخش کرد. اما همین کار هم به‌شدت مردم را عصبانی کرد. این طور به نظر می‌رسد که کاربران نتفلیکس با افزایش بهای اشتراک به جای استفاده از تبلیغات (که به‌تازگی از سوی نتفلیکس اعلام شده) خیلی راحت‌تر می‌توانند کنار بیایند.

لیام نیسن فکر می‌کرد «ربوده‌شده» مستقیم به شبکه ویدیویی می‌رود!
نیسن در سال‌های اخیر به شمایلی در سینمای اکشن بدل شده است و به‌زودی او را در فیلم اکشن تازه‌ای با عنوان تعقیبِ سرد / Cold Pursuit به کارگردانی هانس پِتر مولاند می‌بینیم. پیش از این جریان، نیسن بازیگر دمدمی‌مزاجی بود که اغلب در درام‌های مهم و بزرگ بازی می‌کرد مثل فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، 1993). اما تغییر مسیر او با ربوده‌شده (پیئر مورِل، 2008) روی داد که به نظر این بازیگر کهنه‌کار، کاملاً اتفاقی رخ داد! نیسن در گفت‌وگوی جدیدی با «انترتینمنت ویکلی» چنین توضیح داده است: «من هرگز به این موضوع فکر نکرده بودم که دوست دارم فیلم‌های اکشن بازی کنم. فقط فیلم‌نامه را خواندم و فکر کردم: «این می‌تونه فوق‌العاده باشه که هر روز با بدل‌کاران باشی و دخل آدم‌ها را بیاری.» اولش فکر می‌کردم این فیلم مستقیم روانه شبکه ویدیویی و نمایش خانگی می‌شود و با این موضوع هم مشکلی نداشتم.» اما بعد از موفقیت ربوده‌شده نیسن ناگهان به بازیگری بدل شد که هر کارگردانی که می‌خواست فیلم اکشن بسازد به سراغ او می‌رفت؛ روالی که تا امروز بیش از یک دهه است که ادامه پیدا کرده. البته یک دلیل و اختلاف بزرگ بین او و سایر بازیگرانی وجود دارد که در قالب قهرمان‌ها و شخصیت‌های اصلی فیلم‌های اکشن ظاهر می‌شوند؛ که سن‌وسال است. اما این موضوع هم نه‌فقط باعث نشده که از میزان پیشنهادهای نیسن کاسته شود بلکه خودش به جذابیتی برای این فیلم‌ها بدل شده است! او که حالا 66 ساله است می‌گوید: «فرستادن فیلم‌نامه‌های اکشن برای من شروع شد و دیگر خبری از مردان سی‌وچند ساله نبود؛ و آن‌ها فیلم‌نامه‌ها را برای مردی حدوداً پنجاه‌ساله یا حتی مسن‌تر می‌نوشتند (می‌خندد) که خب هنوز هم ادامه دارد. من که راضی‌ام و البته کمی هم احساس گناه می‌کنم چون گاهی وقت‌ها صحنه‌های مبارزه و درگیری من با مردانی است که نصف من سن دارند و در این مواقع واقعاً نمی‌توانم جلوی خنده‌ام را بگیرم؛ اگر به این موضوع از زاویه دیگری نگاه کنید واقعاً احمقانه است و از سوی دیگر حسابی سرگرم‌کننده.» به هر حال، موفقیت مجموعه فیلم‌های ربوده‌شده کار را به جایی کشاند که حالا لیام نیسن را با فیلم‌های اکشن به‌خصوصی می‌شناسیم که معمولاً در آن‌ها نوعی از حمل‌ونقل وجود دارد و در قطار و هواپیما روی می‌دهند یا پای برف‌روب و وسایلی از این دست در میان است!

اسپایک لی و تأثیر جنبش «اسکار کاملاً سفید» بر موفقیت‌هایش!
چهار سال از جنبش «اسکار کاملاً سفید» می‌گذرد که در ژانویه 2015 برای اولین بار به جریان افتاد و گروهی شکل گرفت تا آشکارا با عدم تنوع نژادی در نامزدهای جوایز آکادمی مخالفت کند. در سال‌های بعد از آن، نه‌تنها شاهد این بودیم که سینماگران رنگین‌پوست بیش‌تری نامزد اسکار شدند بلکه آکادمی هم شیوه عضوگیری خود را بهبود بخشید و بر تنوع نژادی و جنسیتی آن‌ها افزود؛ و این‌ها همان دلایلی است که اسپایک لی احساس می‌کند باعث نامزدی‌های فیلم جدیدش کلنزمن سیاه در اسکار شده است. او در گفت‌وگوی تازه‌ای با «انترتینمنت ویکلی» از خوش‌حالی‌اش درباره شش نامزدی اسکار کلنزمن سیاه از جمله در رشته‌های بهترین فیلم، بازیگر مکمل مرد و کارگردانی گفته است که این آخری، در کمال شگفتی، اولین باری است که او در کارنامه درخشانش (که در سال 2016 اسکار افتخاری را برایش به ارمغان آورد) برای ساختن فیلمی نامزد شده است! در این شرایط است که او همه اعتبار این نامزدی‌ها را ناشی از جنبش «اسکار کاملاً سفید» می‌خواند: «خب، باید صادق بود. این موفقیت‌ها به دست نمی‌آمد اگر چنین جنبشی شکل نمی‌گرفت. این کمپین کاری کرد که آکادمی بفهمد باید به اعضایش تنوع لازم را ببخشد؛ اتفاقی که نتیجه‌اش شد تحسین فیلمی چون مهتاب، اما اگر به گذشته برگردیم می‌بینیم که همین اتفاق در سال 1989 برای کار درست را انجام بده نیفتاد و اعضای آکادمی احساسی نسبت به آن پیدا نکردند (می‌خندد). اما حالا به این‌جا رسیده‌ایم و دیگر سال 1989 نیست و دنیا هم می‌داند که جای کار درست... در تاریخ آمریکا و جهان، و تاریخ سینما کجاست.» لی در این باره هم توضیح داده است که چرا فکر می‌کند کلنزمن سیاه تأثیری مشابه در تاریخ خواهد داشت، مشابه همان احساسی که مردم امروز به کار درست... دارند که اثری کلاسیک به شمار می‌رود: «به نظرم سال‌های سال بعد زمانی که مورخان نگاهی به این دوره تاریخی جنون‌آمیز و لعنتی بیندازند که ما در آن به‌سر می‌بریم، و در جست‌وجوی اثر هنری‌ای باشند که تصویری از آن را ترسیم کرده باشد، در صدر فهرست‌شان به کلنزمن سیاه می‌رسند که در سمت‌وسوی درستی از تاریخ قرار گرفته است.»

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[پلی‌لیست، انترتینمنت ویکلی، مووی‌وِب]

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: