سینمای جهان » چشم‌انداز1399/01/24


رونق دوباره‌ی درایوین سینماها

میز خبر: نگاهی به رویدادهای سینمای جهان

گردآوری و ترجمه: سارا مهرابی

 

دِدلاین: با گسترش ویروس جدید کرونا در سراسر جهان سالن‌های سینما مانند بسیاری از کسب‌وکارها بسته شدند. آسیا یکی از قاره‌هایی‌ست که بازار جهانی سینما در آن تعطیل شده و حتی چین که بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در آن کاهش یافته سینماهایش را همچنان بسته نگه‌داشته است. به‌دلیل مشاهده موج جدید ویروس کرونا در نیمه‌ی دوم فروردین فرماندار هنگ کنگ دستور داد به مدت دو هفته سینماها و مکان‌های عمومی که باعث تجمع افراد بسیاری می‌شود تعطیل شوند. در کرۀ جنوبی، سینماهای زنجیره‌ای «سی‌جی‌وی» از ۹ فروردین حدود ۳۰ درصد از سالن‌های خود را تعطیل کرد. ۳۵ سالن از ۱۱۶ تا بسته شدند و آن‌هایی که باز ماندند در روز فقط سه سانس فیلم نمایش می‌دهند؛ امکان دارد پس از مدتی سالن‌های بیش‌تری بسته شود. در چند ماهی که کرونا درحال گسترش یافتن بود سینماها به کار خود ادامه دادند اما سینما رفتن تماشاگران بر پنجمین بازار بزرگ فروش گیشه اثر گذاشت و برای نمونه در یک هفته ۲۵ هزار بلیت کم‌تر از زمان عادی فروش رفت. «مگاباکس» هم ۱۰ سالن خود را از اول آوریل تعطیل کرد و ممکن است بعد از مدتی چند سالن دیگر هم تعطیل کند. درپی شیوع کووید-۱۹ در کرۀ جنوبی، دولت از مردم درخواست کرده تا فاصله فیزیکی را رعایت کنند. سینمای زنجیره‌ای «توهو» در ژاپن از ۱۰ فروردین تعدادی از سالن‌های خود را بست. این اقدام توهو درپی درخواست دولت ژاپن برای حفظ فاصله فیزیکی بود؛ ژاپن می‌خواهد پیش از ازدست دادن افسار کنترل ویروس، آن را مهار کند و تا حد امکان آمار مبتلایان را کاهش دهد.

درایوین سینما در کره جنوبیبانکوک پست: حضور و خطر کرونا در سراسر جهان به این معنی نیست که زندگی و تفریح از بین رفته؛ کرونا باعث شده نوع جدیدی از زندگی و تفریح در میان مردم رواج پیدا کند. با این‌که مردم کرۀ جنوبی از ترس ویروس کرونا پا در سالن‌های سینما نمی‌گذارند اما بسیاری از مردم سئول شیوه‌ی جدیدی برای تماشای فیلم انتخاب کردند. از آن‌جایی که مردم به‌دنبال مکانی امن برای وقت‌گذرانی و تماشای فیلم هستند با ماشن‌هایشان به درایوین سینماها می‌روند و همراه با دیگر تماشاگران فیلم را بر پرده‌های بزرگ تماشا می‌کنند. فروش گیشه سالن‌های سینما به شدت کاهش داشته اما در مقابل فروش بلیت وسط هفته و آخر هفته‌های درایوین سینماها افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی داشته‌اند؛ برخلاف خیلی از سالن‌های سینما که به‌دلیل شیوع ویروس مجبور شدند به‌طور موقت تعطیل کنند، درایوین سینماها از غروب تا پاسی از نیمه‌شب باز هستند و به کار خود ادامه می‌دهند. به گفته یکی از صاحبان این سینماها با شیوع ویروس کرونا میزان تماس و رزور جا افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. یکی از شهروندانی که به این نوع از تماشای فیلم روی آورده دختری ۲۲ ساله و یکی از پرسنل بیمارستان است؛ او برای خرید بلیت دو ساعت منتظر مانده و نگران بوده قبل از این‌که نوبتش شود تمام بلیت‌های آخر هفته به‌فروش برسند. او می‌گوید: «در این شرایط پر استرس تصمیم گرفتم مانند قدیم با خانواده وقت بگذرانم اما از آن‌جایی که سالن‌ها خطرناک هستند به دنبال راه جدیدی گشتم و به‌نظرم درایوین سینما خیلی جالب و جذاب آمد.» تماشاگر دیگری می‌گوید: «از ترس کرونا از خانه بیرون نمی‌آیم اما در ماشین خودم احساس امنیت می‌کنم پس درایوین سینما را انتخاب کردم».

بازگشت مری پاپینزاکسپرس: در اروپا هم سالن‌های سینما و تئاتر برای جلوگیری از گسترش بیش‌تر کووید-۱۹ تا اطلاع بعدی تعطیل هستند. مردم انگلستان برای این‌که چند ساعتی سرگرم شوند به درایوین سینما روی آورده‌اند و به‌نظر می‌رسد شیوۀ اکران و تماشای فیلم کم‌کم به سبک دهه ۱۹۵۰ باز می‌گردد. یکی از مالکین درایوین سینما در منچستر می‌گوید: «این سینماها براساس قانون فاصله‌گذاری برپا هستند. ماشین‌ها از هم دو متر فاصله دارند و برای سرویس بهداشتی فقط یک نفر در آن‌واحد اجازه ورود و استفاده دارد.» صاحبان درایوین سینما معتقدند که در شرایطی که مکان‌های فرهنگی بسته هستند و از رونق افتاده‌اند تماشای فیلم‌ در درایوین سینما جایگزین مناسبی است و اگر تا چند هفته آینده دولت دستور بازگشایی سالن‌ها را صادر نکند به احتمال زیاد درایوین سینما رواج بیشتری پیدا می‌کند و جایگاه ۷۰ سال پیش خود را به‌دست می‌آورند. بیش‌تر فیلم‌هایی که در این سینماها نمایش داده می‌شود فیلم‌های شاد خانوادگی هستند و باعث ایجاد حس خوب و خوش‌حالی در بینندگان می‌شود؛ رده‌ی سنی فیلم‌ها از مناسب برای کودکان تا بالای ۱۲ سال است، درنتیجه همه بچه‌ها می‌توانند تمام فیلم‌ها را با پدر و مادرشان تماشا کنند. فیلم بازگشت مری پاپینز، انیمیشن‌های زندگی خصوصی حیوانات خانگی ۲ و داستان اسباب‌بازی‌ها ۴، فیلم‌ لایو اکشن شیر شاه، بوهمین راپسودی، انیمیشن فیلم‌ لگو: بخش دوم و انتقام‌جویان: آخر بازی آثاری هستند که در فهرست اکران قرار دارند. مناطقی از انگلستان توانایی پاسخ‌گویی به نیاز تعداد بی‌شمار علاقه‌مندان به سینما را ندارد، درنتیجه آن‌ها درحال تطبیق خود با نیاز روز بینندگان هستند. تعدادی از صاحبان درایوین سینماها در نزدیکی شهر نیوکاسل احتمال می‌دهند تعطیلی سالن‌های سینما به تابستان و بیش‌تر از آن ادامه پیدا کند درنتیجه کسب‌وکار خود را برای آینده‌ای نه چندان دور آماده می‌کنند. در چند سال اخیر درایوین سینماها همگام با تحول تکنولوژی تغییرات مثبتی داشتند و حالا به دلیل وجود کرونا سرعت تحول در این سینماها افزایش یافته و بیش‌تر با دنیای امروز هماهنگ می‌شوند. روز به روز تعداد بیش‌تری از مردم به سمت نزدیک‌ترین درایوین سینما می‌رانند تا تجربه‌ای جدید به‌دست آورند.

آلمان هم درایوین سینماها را به عنوان راه حلی برای سرگرمی معرفی کرده. تعدادی درایوین سینما در چند شهرستان آلمان برپا شده و در هر ماشین فقط دو نفر باید حضور داشته باشند. بلیت‌ها آنلاین به‌فروش می‌رسند و برای کاهش تماس‌ها هیچ خوردنی‌ای فروخته نمی‌شود. در دهه ۱۹۵۰ رفتن به درایوین سینماها رواج داشت و بخشی از فرهنگ مردم شده بود و از این‌روست که برای نسل قدیم عالمی نوستالژیک و خاطره‌انگیز دارد. فیلم گریس (۱۹۷۸) یکی از دلایلی‌ست که درایوین سینما مترادف با فرهنگ و تاریخ دهه۵۰ شده. تا پایان دهه ۱۹۵۰ بیش از ۴۰۰۰ درایوین سینما در سرتاسر ایالات متحده آمریکا برپا شده بود. در همین دوره با پیشرفت تکنولوژی گرمایشی و سرمایشی خودروها مردم می‌توانستند در تمام فصل‌های سال برای تماشای فیلم به این سینماها بروند. اما با آغاز اجارۀ ویدئویی فیلم و فروش زمین‌ها در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۸۰ درایوین سینماها دچار رکود شدیدی شدند.

بازفید نیوز: هرروز مردمان زیادی مبتلا به کووید-۱۹ می‌‍شوند و درصدی از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند؛ خیلی‌ها خود را در خانه‌های‌شان زندانی کردند و برای گذراندن وقت کتاب می‌خوانند یا فیلم تماشا می‌کنند. عده‌ای علاقه دارند فیلم‌های تخیلی و غیرواقعیِ آخرالزمانی ببینند شاید به‌این علت که  فقط این دست از فیلم‌ها به زندگی واقعی امسال دنیای ما شباهت دارند و مردم می‌توانند خود واقعی‌شان را در داستان فیلم تصور کنند.

با گرم شدن بازار این‌گونه فیلم‌ها، نویسنده‌ی سایت «بازفید نیوز» هم چند فیلم آخرالزمانی برای علاقه‌مندان معرفی کرده است:

شیوع 1995اولین فیلمی که تماشا کردم شیوع (Contagion)بود. ماه فوریه بود و موردهایی از چند بیمار مبتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده پیدا شده بود اما هنوز مسئله در کشور جدی نشده بود. شیوع سال ۲۰۱۱ اکران شد؛ فیلم درباره بیماری‌ای است که از هنگ کنگ شروع می‌شود و تمام دنیا را فرا می‌گیرد و میلیون‌ها نفر را می‌کشد. قصد سازندگان فیلم هشدار به جهانیان بود اما کسی توجه نکرد و حتی فیلم فروش خوبی در گیشه نداشت. چند هفته بعد از تماشای شیوع، وضعیت تغییر کرد. ترامپ دستور داد سفری از اروپا به آمریکا صورت نگیرد، تام هنکس و همسرش در استرالیا مبتلا به کرونا شدند و به‌همین دلیل در قرنطینۀ خانگی به‌ سر بردند، رئیس‌مان به ما دستور داد دور کاری کنیم و به محل کار نیاییم و در همان زمان شاهد سوپرمارکت‌هایی بودم که یخچال‌ها و قفسه‌های غذا و دستمال توالت‌ها خالی شده بودند؛ وضعیت عجیب و غریب و نگران کننده‌ای بود و به‌نظر رسید به این زودی‌ها اوضاع درست نمی‌شود. آن زمان هنوز کووید-۱۹ در ایالت‌های آمریکا چنین گسترش نیافته بود و سیل بیماران به بیمارستان‌ها نرسیده بود. پس در همین موقع تصمیم گرفتم شیوع را دوباره ببینم و به دنبال فیلم‌های آخرالزمانی گشتم که بتوانم در خانه امن خودم به‌صورت استریم ببینم. فیلم بعدی Outbreak (۱۹۹۵) بود (این فیلم نیز شیوع ترجمه شده). شیوع (۱۹۹۵) درباره گسترش ویروسی کشنده در سراسر جهان است که بیمار قبل از مرگش دچار تاول و تب شدیدی می‌شود. How It All Ends (۲۰۱۸) با بازی فارست ویتاکر و تئو جیمز دیگر فیلمی است که در این مدت تماشا کردم. پس از این‌که زمین لرزه مهیبی در غرب آمریکا اتفاق می‌افتد ویتاکر برای پیدا کردن دخترش و جیمز برای پیدا کردن دوستش از شیکاگو به سمت سیاتل حرکت می‌کنند. تمام پروازها لغو شده اند و و همه از حادثۀ ناشناخته ترسیده‌اند. ناقلان مرگ (۲۰۰۹) درباره دو برادری‌ست که با دوستان خود در جامعۀ پسا-آخرالزمانی زندگی می‌کنند؛ قبل از آغاز فیلم، ویروسی ناشناخته در جهان گسترش یافته و اکثر مردم را کشته است. هیچ کدام از دو فیلم آخر تحسین برانگیز نیستند و حتی بیننده برای یک لحظه هم احساس نمی‌کند داستان‌ها واقعی هستند اما بازهم بیننده هنگام تماشا مضطرب و نگران است. در جست‌وجوی دوستی برای آخرالزمان (۲۰۱۲) درباره دو آدمی‌ست که ۲۱ روز قبل از برخورد شهاب‌سنگی به زمین عاشق هم می‌شوند. دنیا به پایان می‌رسد اما دیدن  دوستی و عشق میان استیو کرل و کیرا نایتلی در مدت ۱۰۰ دقیقه به بیننده امید به زندگی را آموزش می‌دهد. فیلم علمی تخیلی و اکشن آرماگدون (۱۹۹۷) آخرین اثر آخرالزمانی‌‌ست که در اوج نگرانی و اضطراب دیدم و در مقایسه با بقیۀ آثار حس خوبی به من دست داد. بازیگران جوانی چون بن افلک، لیو تایلر و بروس ویلیس در فیلم عاشقانه حماسی بازی می‌کنند؛ در آخر افلک ۲۵ ساله کمک می‌کند دنیا نابود نشود و این همان چیزی‌ست که بیننده دوست دارد ببیند.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

جدیدترین‌ها

آرشیو

کارخانه تولید مجازی فیلم الهام
مینی سریال نهنگ سفید، پخش از نمافیلم
کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
فیلم ۷۶۰۰ به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری
 اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی برگزار شد
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۵۹)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: